RECENSIE: Marching Church - Telling It Like It Is

Marching Church
2016-12-22 Marching Church is een nevenproject van de van Iceage bekende Elias Bender Rønnenfelt. De Deense zanger brengt met Telling It Like It Is zijn tweede album onder deze naam uit. Het verschil met Iceage is dat de muziek rustiger en dus nog donkerder is, maar de getormenteerde zang van Rønnenfelt is en blijft het overheersend thema in beide bands. Wanneer je zijn stem niet trekt zal de muziek van deze bands je ook weinig doen. Op Telling It Like It Is krijgen we een inkijkje in de ondoorgrondelijke, introverte wereld van de Deen, die het album met een aantal bekende namen uit de Kopenhaagse underground heeft opgenomen.

De teksten van Rønnenfelt maken het er de luisteraar niet bepaald makkelijker op. Met ‘Inner City Pigeon’ lijkt hij zichzelf te omschrijven , terwijl de andere teksten veelal cryptische beschouwingen uit Rønnenfelts wereld lijken te zijn. Het is in ieder geval de perfecte tekstuele begeleiding voor de intens sombere muziek. Vrolijk wordt het dan ook nooit op Telling It Like It Is , al doet Rønnenfelt af en toe een poging tot joligheid zoals in het redelijk toegankelijke ‘Heart Of Life’ dat wel iets van The Cure heeft, of in het uptempo ‘2016’, maar meestal druipt de melancholische droefheid van de muziek en croont Rønnenfelt soms tegen het valse aan (zoals in het afsluitende ‘Calenture’). Opener ‘Let It Come Down’ zet wat betreft droefheid de toon, maar ook in het met falsetto gezongen ‘Lion’s Den’ lijkt Rønnenfelt al het leed van de wereld te moeten dragen. Omdat het geluid soms wat tegen de newwave/punk uit de jaren tachtig leunt komen ook soms zomaar flarden van The Clash (in ‘Up For Days’) en Spear Of Destiny (in ‘2016’) opborrelen.

Telling It Like It Is is voor de fans van Iceage verplichte kost, maar ook als je niet bekend bent met deze band kun je je best vermaken met dit bijzondere album. Telling It Like It Is is typisch een plaat die per draaibeurt steeds sterker wordt en de grenzeloze droefheid wordt dan, als je er tenminste tegen bestand bent, steeds meer je vriend. Een beetje vreemd, maar wel lekker.
Recensent:Jan Didden Artiest:Marching Church Label:Sacred Bones Records
Cover Nada Surf - Peaceful Ghosts

Nada Surf - Peaceful Ghosts‘Popular’. Met dat catchy nummer vergaarde Nada Surf in 1996 plotsklaps...