RECENSIE: Rob Klerkx & the Secret - Fever Dream

Klerkx
2017-02-19 Het interessante aan een nieuwe plaat van Rob Klerkx & The Secret is allang niet meer gerelateerd aan de kwaliteit van het album. Dat zit bij het ervaren gezelschap toch altijd wel goed. Nee, het binnenkrijgen van een nieuw Klerkx-album doet vooral benieuwen naar welke stijl de heren zich nu weer eigen hebben gemaakt. Het vorige album Magnolia stond bol van de akoestische nummers met een Springsteen-feel. Fever Dream, echter, is duidelijk geïnspireerd door 90’s bands als Pearl Jam, Foo Fighters en Goo Goo Dolls. Het mag geen verrassing heten dat de terugkeer naar de elektrische gitaar weer een uitstekende plaat oplevert waar vooral het spelplezier vanaf spat.

Nergens is dit gevoel duidelijker merkbaar dan op opener ‘Bones’ en eerste single ‘Gold’. Beide komen rechtstreeks uit de gouden jaren van de hitgevoelige alt-rock gewandeld en moeten bij iedereen die goede gevoelens overhoud aan die muzikale periode toch een glimlach op het gezicht toveren. Wanneer Fever Dream terug probeert te gaan naar het lagere tempo van Magnolia gaat het echter een beetje mis. ‘100 Years Sleep’ komt ietwat geforceerd over en hoewel ‘Mercy Street’ uitmondt in een prettig staaltje Psych-Rock doet het nummer er te lang over om daar te komen. Het haalt de flow uit een album dat zo energiek begon en aangekomen bij ‘Gold’ ook weer heel hard moet werken dat tempo terug te krijgen.

Misschien was het album beter gebaat bij een andere trackindeling, want wanneer Klerk en consorten de psychrock aan het einde van de plaat nog eens bezoeken werkt het wel. ‘Fever Dream’ en Space Journey’ zijn ambitieuze nummers die met zorg ingespeeld zijn. De B-film vibe van ‘Space Journey’ in het bijzonder wordt door de band precies serieus genoeg genomen waardoor de magie van de melodrama bewaard blijft.

Fever Dream is geen showcase voor frontman Klerkx zoals Magnolia dat was, maar is in plaats daarvan een ouderwets speels Rock ’n Roll album van één van de beste en meest constante bands die Nederland rijk is. Niet zonder zijn zwakke momenten, maar wel weer van een betrouwbaar hoog niveau.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Rob Klerkx & the Secret Label:Eigen Beheer
Cover The Veldman Brothers - Refuel

The Veldman Brothers - RefuelBij The Veldman Brothers weet je wat er valt te verwachten. De broers...