RECENSIE: Howe Gelb - Future Standards

Gelb
2017-02-01 Hoewel Howe Gelb al meer dan dertig jaar in het vak zit, heeft hij het vizier nog altijd op de toekomst gericht. Volgens Gelb is Future Standards zijn poging om een ”batch of tunes” te schrijven, die in lijn liggen met wat we nu als ‘standards’ in de jazz zien. Hij verwijst daarbij naar een deel van het oeuvre van onder meer Billie Holiday en Frank Sinatra. Of een groot aantal mensen over een jaar of vijftig nog naar dit album van Gelb luisteren, is een op dit moment niet te beantwoorden vraag. Dat de Amerikaanse singer-songwriter geslaagd is in zijn opzet om meer Holiday en Sinatra door zijn muziek te weven, staat echter als een paal boven water.

Een enkele gitaarpartij daargelaten, zijn het piano, contrabas, drums en zang die Future Standards maken tot wat het is: een prettig in het gehoor liggende plaat, met muziek die ook prima vijf à zes decennia geleden uitgebracht had kunnen zijn. Een zin als “That thing that you got, it cools me down when it gets so hot” leeft bij de gratie van dit soort jazz. Zoals het hoort klinkt het alsof Gelb hem achteloos zingt, een techniek die ook zangeres Lonna Kelley onder de knie blijkt te hebben. Kelley zingt in meerdere nummers mee, waaronder ‘A Book You’ve Read Before’, een ietwat saai nummer dat door haar inbreng wordt gered.

Niemendalletjes als ‘Irresponsible Lovers’ en ‘Sweet Confusion’ zijn er meer te vinden, en eigenlijk horen die ook op een plaat als deze te staan. Tussen alle vooruitstrevende, intense en eerder duistere muziek die er dagelijks wordt uitgebracht, is Future Standards een onbezorgd rustpunt. De keren dat de begeleiding speelser is, behoren tot de beste momenten. Het middenstuk van ‘Clear’ is prikkelend, en Gelbs stem - hij zingt in dit deel tot twee keer toe “becoming soon”, om het vervolgens af te sluiten met een droog “clear” - komt hier wellicht het beste uit de verf van alle momenten op het album. Maar over het geheel genomen is imponeren met technische hoogstandjes deze keer niet Gelbs bedoeling geweest.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Howe Gelb Label:Fire Records
Cover The Proper Ornaments - Foxhole

The Proper Ornaments - FoxholeHet uit Engeland afkomstige Proper Ornaments werd in 2005 opgericht door...