RECENSIE: Carl Broemel - 4th Of July

Carl Broemel
2017-02-22 De Amerikaanse Carl Broemel is vooral bekend als gitarist van de indierockband My Morning Jacket, maar naast zijn bandwerk heeft hij ook een solocarrière opgebouwd. Zes jaar na zijn vorige album, is het tijd voor zijn derde soloplaat: 4th Of July. Bij het grote publiek heeft hij nog niet veel bekendheid verworven, maar in de gitaarscene des te meer. Zo werd hij door Rolling Stone Magazine uitgeroepen tot één van de nieuwe gitaargoden. Broemel heeft achtergronden in klassieke gitaar, rock en folk en hij vertoont zijn kunsten op dit nieuwe werk. 4th Of July heeft minder americana invloeden dan zijn eerste solowerk. De steel guitar is deze keer in de kast gebleven en is ingeruild voor een jaren zeventig folk sound met lichte psychedelische tonen. Daarnaast is het geluid van Carl Broemel minder poppy dan zijn band My Morning Jacket, waardoor Carl Broemel volwassener klinkt.

Hoewel de plaat maar acht nummers duurt, komt er één nummer met kop en schouders boven de rest uit. Het is het titelnummer ‘4th Of July’. Op dit tien minuten durende nummer laat Carl Broemel horen waarom het maar goed is dat hij ook zelf albums uitbrengt. Het nummer start met aanzwellende gitaren die kalm een introductie maken. Vervolgens begint Broemel te zingen, waarin de stemming iets donkerder wordt en uitbarst in een refrein met een koortje op de achtergrond. Na deze uitbarsting nemen de gitaren het weer over. Het lange nummer wordt na een aantal rondes en solo’s afgesloten met een extra lange en sterke gitaarsolo die je meeneemt naar de jaren zeventig. In een interview vertelde hij dat dit nummer samenkwam door stukken improvisatie met zijn bandleden. Deze natuurlijke groei van het nummer is goed te horen en maakt dat het meeslepend en groots wordt.

Na dit hoogtepunt zorgen de folkliedjes ‘Rockingchair Dancer’ en ‘Snowflake’ ervoor dat de rust wederkeert, maar het behoudt het jaren zeventig-gevoel. Deze nummers zijn vriendelijk en fijn, maar bieden niet de spanning die ‘4th Of July’ biedt. Tijdens de start van ‘Landing Gear’ wordt de spanning dan eindelijk weer een beetje opgebouwd, maar zet niet door. Daar tegenover staat ‘Crawlspace’, een instrumentaal en heel prettig nummer waarin de klassieke gitaarachtergrond van Broemel te horen is.

4th Of July heeft hele sterke nummers, maar geen zwakke liedjes. Het is het volwassen en zelfverzekerde geluid van iemand met ervaring en de ruimte om een eigen weg te kiezen.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Carl Broemel Label:Thirty Tigers
Cover Nightwish - Vehicle Of Spirit