RECENSIE: Nine Inch Nails - Live: Beside You in Time

Nine Inch Nails - Beside You
2007-03-16 Terwijl iedereen met spanning wacht op het komende album Year Zero worden we een maand hiervoor door Nine Inch Nails al verblijdt met de DVD Beside You in Time. Wat na And All That Could Have Been uit 2002 slechts de tweede DVD is van deze ‘band’. Want hoewel er op het podium inderdaad een ‘band’ staat is het op het album enkel frontman Trent Reznor die alles doet.

Deze live band wisselt regelmatig, maar is op de dvd als volgt: Aaron North (The Icarus Lin), Jeordie “Twiggy Ramirez” White (A Perfect Circle, Marilyn Manson), Alessandro Cortini (Modwheelmood) en Josh Freese. Laatstgenoemde doet echter alleen mee op de DVD. Dit omdat de ‘echte drummer’ Jerome Dillon de band onlangs noodgedwongen verliet wegens hartklachten.

Op de DVD staat de Nort AmericanWinter Tour 2006 centraal. Nine Inch Nails is live altijd erg energiek en hard geweest, het is dan ook belangrijk dat je je volume lekker hard zet. Het is met dit schijfje zelfs mogelijk je Dolby Surround te testen, je kunt een kleine test doen om te kijken of je de boxen op de juiste plek hebt gezet. Naast het geluid kun je overigens ook testen of de kleur/brightness van je beeldscherm wel goed staat.
Wanneer alles dan goed staat en er gekozen is of je wel/niet de songteksten onder de nummers wilt hebben, kan het anderhalf uur durende concert beginnen. Deze met negentien nummers, waarvan er maarliefst acht afkomen van het laatste album. Aangezien dit laatste album door de meeste fans als een dieptepunt wordt gezien is dit wel een nadeel. Toch worden deze live erg goed gespeeld en een stuk ruiger. De band houdt ervan om live de nummers iets meer op te krikken, maar ook het optreden zelf gaat erg snel. Geen gepraat met het publiek en alles moet zo snel mogelijk achterelkaar gespeeld worden, jammer.

Vervelend is ook dat alles erg ‘mysterieus’ gefilmd is, je zult bijvoorbeeld niet snel een zoom-in op één van de leden zien en het merendeel is vanuit achterin de zaal gefilmd. Wel kun je door een druk op de knop bij drie nummers (‘Closer’, ‘Right Where It Belongs’ en ‘Beside You In Time’) vanuit een andere camerastand kijken. Gelukkig blijft het hierbij, want rare toetsen indrukken om bij geheime gedeeltes te komen (zoals op de vorige DVD) was erg vervelend en werkte niet altijd.
Naast dit optreden vind je natuurlijk meer op het schijfje, gelukkig geen flauwe backstage beelden, maar interessante content. Namelijk de North American Summer Tour 2006, rehearsals en enkele nieuwe videoclips. Ook een leuke extra is de complete discografie (alle Halo’s), deze kun je aanklikken en samples ervan luisteren. Weer eens iets nieuws!

Doordat het tegenvallende album ‘With Teeth’ een erg duidelijk stempel op deze DVD heeft is het dan ook echt alleen boeiend voor mensen die dit album zien zitten. De resterende nummers stonden ook allemaal al op de vorige DVD, mocht je die nog missen. Die is wel een must buy!
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Nine Inch Nails Label:Universal
Sounds Like Violence - With Blood

Sounds Like Violence - With Blood on my hands With Blood On My Hands is het langverwachte debuut van het Zweedse viertal...