RECENSIE: Austra - Future Politics

Austra
2017-02-21 Austra’s derde langspeler komt op een passend moment. Een album met als titel Future Politics, dat bovendien nummers als ‘Utopia’ en ‘I’m A Monster’ naast elkaar zet, probeert duidelijk een visie uit te zetten over de huidige staat van de wereld. Die visie komt uit het hoofd van frontvrouw en galmkoningin Katie Stelmanis. Waar ze op Olympia en Feel It Break nog veel intensiever met haar bandleden samenwerkte is dit album een hele pakkende en persoonlijke visie op de toekomst. De manier waarop ze dit in de nummers uiteen zet maakt van Austra’s derde een indrukwekkend geheel.

Wat altijd het eerste opvalt aan Austra is Stemanis’ stem. De klassiek opgeleide zangeres snijdt altijd kristalhelder door alle stuwende bassen en synths heen. De instrumentatie gedraagt zich dan ook vooral als spotlight, met veel ruimte voor Stelmanis om het voortouw te nemen en de muziek vooruit te duwen. Het openingssalvo van ‘We Were Alive’, ‘Future Politics’ en ‘Utopia’ is het sterkste begin van een popplaat tot nog toe in 2017. De net-niet-dansbare beats vouwen zich om je oren (een koptelefoon is zeer aan te raden) terwijl de stem van Stelmanis je meeneemt naar een maatschappij waarbij we ons allemaal focussen op het maken van een betere wereld door technologie en vooral elkaar te omarmen. ‘I Love You More Than You Love Yourself’ komt als titel het dichtst bij de kern van de plaat. Een pleidooi om terug te gaan naar de basisbeginselen van een samenleving en elkaar het licht in de ogen weer te gunnen is waar Austra voor predikt.

Ondanks de titel Future Politics is het album niet specifiek in zijn verwijzingen naar de politiek. Veel van de teksten zetten abstracte gevoelens uiteen die door de luisteraar vrij geïnterpreteerd mogen worden. Wie hier geen zin in heeft kan dit echter ook gewoon compleet laten liggen en zich laten overspoelen door de warme klanken van de muziek. Als er iets is waar Austra bijna de perfecte balans in heeft gevonden is dat het wel: muziek als een warme deken zonder hierbij zijn boodschap te verliezen. Austra’s derde is wederom een prachtig staaltje vakmanschap.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Austra Label:Domino Records
Cover Rene SG - HellYeah!

Rene SG - HellYeah!Eindhoven had Peter Pan Speedrock. Amsterdam heeft Rene SG ! Rene SG is...