RECENSIE: Giles Robson - For Those Who Need The Blues

Giles
2017-02-27 De strijd tussen de authentieke bluesmuzikant en de opname van een studioplaat is een welbekende worsteling, hetgeen elkaar vermoedelijk eeuwenlang zal blijven achtervolgen. Niet voor niets dat vele artiesten binnen dit genre vaak kiezen voor een livealbum. De Engelsman Giles Robson zag echter een andere oplossing, hij besloot zijn debuutplaat in slechts één sessie op te nemen. Het resultaat, For Those Who Need The Blues, bruist om die reden dan ook van de energie en spontaniteit. Het enige dat mogelijk gemist kan worden, is een ouderwetse ”yeah” van een dronken toehoorder die zijn liefdesverdriet en/of woede door de muzikanten op het podium vertolkt hoort worden. De zanger en, vooral, mondharmonicaspeler Giles Robson weet met zijn stijl en sound bovendien oude meesters als Muddy Waters en Little Walter te laten herleven.

Verwacht bij For Those Who Need The Blues geen heruitvinding van het muziekgenre. Robson’s solodebuut vaart namelijk volledig op de oude bekende bluespatronen. Naar vernieuwing zal echter nauwelijks worden verlangd wanneer het resultaat de uitvoerende perfectie weet te naderen. Want vanaf de eerste tonen van plaatopener ‘Shady Heart’ tot de instrumentale knipoog naar de blueshistorie ‘A Walter Shade Of Blue’ weet Robson muzikaal te imponeren. Het doet op bepaalde momenten zelfs denken aan het legendarische album King King van The Red Devils uit 1992. Het is bovendien een uitstekend uitgebalanceerd geheel. Negen nummers, waarvan drie instrumentale, geven de luisteraar driekwartier lang de smerigste blues van het beste soort.

Dat Robson’s band meerdere facetten beheerst, tonen uptempo bluesstampers als ‘Bound For The Border’ en ‘Summa That Good Stuff’ aan, die vakkundig worden afgeremd door vuige slepende songs als ‘Where You Been’ en ‘Start A War’. Hiermee concluderen we ook direct dat de opnamemissie van Giles Robson meer dan geslaagd is. For Those Who Need The Blues zou zich namelijk uitstekend lenen als volledige setlist in elk willekeurig en vooral rokerig bruincafé. De publieksparticipatie zal het geheel dan compleet moeten maken. Het is simpelweg bewonderenswaardig wat Giles Robson met zijn band op deze plaat voor elkaar heeft gekregen.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:Giles Robson Label:V2 Records
Radkey

Radkey - Delicious Rock NoiseAllereerst moeten we Radkey even vermanend toespreken. Een gebrand cd’tje...