RECENSIE: Japandroids - Near To The Wild Heart Of Life

Japandroids
2017-03-01 Tot nu toe wilden de beide heren van Japandroids dat hun platen klonken zoals ze live op het podium klinken. Dit hield in dat ze redelijk “lo-fi” opgenomen werden en er weinig in de studio aan geklust en opgepoetst werd. Na een aantal jaren niets meer van ze vernomen te hebben, omdat ze er redelijk doorheen zaten, pakten de heren het ditmaal anders aan. Voor Near To The Wild Heart Of Life werd de “lo-fi” benadering overboord gegooid en besloten ze om juist de studio te gebruiken en de opnames te voorzien van allerlei toevoegingen, om het geheel extra indrukwekkend te laten klinken. Omdat ze zich dit keer ook in verschillende steden in Canada ophielden, was het praktisch ook handiger om er een studioproject van te maken, zodat ze apart van elkaar konden opnemen om dit later te mixen.

En zo horen we nu ineens allerlei overdubs, synthesizers en andere instrumenten. Dit keer maakte het duo zich niet druk over hoe dit live ten gehore gebracht moet worden. En dat werkt eigenlijk zeer goed. Zo wordt op ‘Arc Of Bar’ flink uitgepakt met synths en koortjes, waardoor het met meer dan zeven minuten uitgroeit tot bijna epische proporties. Ook het titelnummer ‘Near To The Wild Heart Of Life’ klinkt groots en imponerend met wilde drum fills en gitaren. Japandroids klinkt ineens als een band die arena’s kan vullen met een groots rockgeluid.

Nu waren ze nooit een band die zich inhield en heel subtiel te werk ging, maar nu is alles nog eens extra aangedikt voor een nog wijdser geluid. Afsluiter ‘In A Body Like A Grave’ ontpopt zich zelfs tot een onvervalste meezinger, die het vast goed gaat doen op de festivalweides deze zomer. Eigenlijk valt alleen het korte ‘I’m Sorry (For Not Finding You Sooner)’ uit de toon. Het nummer begon volgens het duo als een interlude, maar werd uiteindelijk als apart nummer toegevoegd aan het album.

Neemt niet weg dat Japandroids met een gewaagde en moedige keuze een nieuwe weg ingeslagen hebben, die erg goed uitpakt. De band klinkt indrukwekkender en dieper dan ooit tevoren, zonder aan kracht te hebben ingeboet. Sterker nog, ze hebben juist aan kracht weten te winnen en lijken klaar voor een volgende stap naar grotere bekendheid. Dit moet simpelweg een geweldig knallend feest worden wanneer ze in april in de Melkweg spelen.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Japandroids Label:Anti
Cover Het Zesde Metaal - Calais

Het Zesde Metaal - CalaisIn thuisland België is Het Zesde Metaal inmiddels uitgegroeid tot een...