RECENSIE: Moon Duo - Occult Architecture Vol.1

Moon Duo
2017-03-15 Occult Architecture Vol. 1 heet het eerste deel van het dit jaar te verschijnen tweeluik van Moon Duo uit Portland, Oregon. Moon Duo begon ooit als hobbyproject van Rippley Johnson, frontman van de psychedelische spacerockband Wooden Shjips. Maar inmiddels zijn Johnson en zijn muzikale levensgezellin Sanne Yamada als Moon Duo alweer toe aan hun vierde album. Op de plaat, maar ook live is Moon Duo inmiddels een trio. Drummer John Jeffrey voorziet het duo van een pulserende beat en is daarmee de stuwende kracht achter het vernieuw(en)de bandgeluid. Johnson is verantwoordelijk voor de gitaarerupties en Yamada voor de synths. Samen nemen ze de vocalen voor hun rekening.

Occult Architecture Vol. 1 vormt de Yin-kant van het tweeluik: vrouwelijk, aards en donker als de nacht. Het later dit jaar te verschijnen Occult Architecture Vol. 2 gaat de Yang-kant van de band vertegenwoordigen: mannelijk en zonnig. De band mixt op de Yin-plaat psychedelische gitaarpartijen met krautrock drumwerk en een flinke scheut elektronica. De sound refereert dan ook aan het werk van Neu! (vooral in ‘Cult Of Moloch’ en de ruim tien minuten durende afsluiter ‘White Rose’) en het vroegere Kraftwerk. Maar ook de artrock en avant-garde van Suicide, Chrome, The Soft Machine en The Velvet Underground lijken een belangrijke inspiratiebron voor Moon Duo. De CD opent op overtuigende wijze met ‘The Death Set’, waarvan de gitaarriff leentjebuur speelt bij Marc Bolan’s ‘20th Century Boy’. Op ‘Cold Fear’ en ‘Will Of The Devil’ herleven de jaren ’80 dankzij de hoogpolige synth-tapijten die worden uitgerold. ‘Creepin’ had van de hand van Primal Scream kunnen zijn: een elementaire rocksong waarin gitaar en elektronica elkaar versterken, fraai gecombineerd met de monotone zang van Johnson en het ijle stemgeluid van Yamada.

Occult Architecture Vol. 1 is al met al een zeer geslaagd eerste deel van het tweeluik. Dat wordt dus uitzien naar deel twee. In de tussentijd is de band te bewonderen op de Nederlandse podia. Begin april spelen ze in Vera Groningen, Amsterdam (Tolhuistuin) en Eindhoven (Effenaar). Gaat dat zien.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Moon Duo Label:Sacred Bones Records
Noveller

Noveller - A Pink Sunset For No One Noveller is het project van filmmaakster en gitariste Sarah Lipstate. Onder...