RECENSIE: Jens Lekman - Life Will See You Now

Lekman
2017-03-21 Het zal je maar gebeuren: je koopt een cd, doet thuis het doosje open en het schijfje blijkt te ontbreken. In het geval van Life Will See You Now van Jens Lekman zou dat - mits er een boekje met de teksten bij zit - zo slecht nog niet zijn. Waar de teksten van de Zweedse liedjessmid voor het merendeel vindingrijk en sterk zijn, is de muzikale omlijsting dat niet. Het ligt voor de hand dat Lekman bewust voor de tegenstelling diepzinnige teksten - luchtige muziek heeft gekozen, maar het is de tweede factor, die domineert. Hierdoor ligt de nadruk te weinig op het meest rijke aspect van het geheel.

Want wat zijn de teksten vaak raak in hun eenvoud. Zo luidt het eerste couplet van ‘Evening Prayer’: “At Babak's school, there is a 3D printer, and he prints out a model of the tumor, that was surgically removed from his back this winter. In its rugged gray plastic, it looks lunar. He puts the tumor in his breast pocket, as we head out for a beer.” Zonder aandacht te besteden aan dat wat Lekman in ‘Evening Prayer’ bezingt, zou je kunnen verwachten dat het over een minder zwaar thema gaat. Het up-tempo nummer begint met een kitscherig klinkende, gezongen melodie, de synth-partijen zijn luchtig en daarmee weinigzeggend. Een pluspunt is de samenzang van Lekman en zijn landgenote Loulou Lamotte.

Life Will See You Now is dus eclectisch in de negatieve zin van het woord, met de ‘basic’ popdeuntjes ‘What’s That Perfume That You Wear?’ en ‘Our First Fight’ als dieptepunten. Slechts hier en daar komen de teksten tot hun recht, zoals in het voorlaatste nummer ‘Postcard #17’. Een zwaar klinkende pianopartij dient ook hier Lekmans sterke zang. Hij zingt over angst, het ridicule - it’s fucking ridiculous - gedrag om iets zonder reden bepaalde karakteristieken toe te schrijven. Sterk, maar het kwaad is dan al lang geschied.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Jens Lekman Label:Secretly Canadian
Cover Dear Reader - Day Fever

Dear Reader - Day Fever Dear Reader is sinds het vertrek van medeoprichter Darryl Torr een...