RECENSIE: Allison Crutchfield - Tourist In This Town

Allison
2017-04-01 Allison Crutchfield is een uit Alabama afkomstige singer-songwriter die al in diverse bands heeft gespeeld (onder ander met haar tweeling zus Kate), maar er voor gekozen heeft haar eigen weg te gaan. Tourist In This Town is het eerste soloalbum van de Amerikaanse. Het slechts een half uurtje durende album is een heus breakup album, waarin Crutchfield haar onlangs op de klippen gelopen relatie subtiel onder het voetlicht brengt. Het levert geen Adele-achtige bombast op, maar het onderwerp krijgt gestalte in een aantal indie-achtige popliedjes die soms een klein scherp randje hebben, en die ook behoorlijk in de jaren tachtig geworteld zijn.

Zo nu en dan duikt er flinke synthesizer muur op zoals ‘MIle Away’, dat hier heel zwaar op leunt en dat een heel klein beetje de Björk kant opschiet. Aan de ander kant horen we in een vlotte song als ‘Dean’s Room’ een somber klinkende opgewektheid dat doet denken aan Joy Division op een zonnige dag. Het prettig tingelende gitaargeluid maakt het helemaal af. In het geheel akoestische Charlie wordt het ex-vriendje nog eens besproken, niet op een boze manier, maar liefdevol met mooie herinneringen. Ook in het bezwerende ‘Sightseeing’ likt Crutchfield haar wonden: ”I can’t enjoy Paris, because i can’t get away from you”.

Het snelle ‘The Marriage’ bevat een wat meer punk-achtige attitude. Het nummer duurt echter maar een minuutje, alsof Crutchfield zich er voor geneert om ineens zo ruig voor de dag te komen. De twee afsluitende songs ‘Secret Lives And Deaths’ en ‘Chopsticks On Pots And Pans’ zijn twee vrij trage verhalende songs, een beetje in de stijl van Maria Mena.

breakup albums blijken vaak de moeite waard. Deze plaat zal zeker niet de airplay krijgen die de overbekende uithuilalbums wel hebben gekregen, maar Tourist In This Town is minstens zo interessant.
Recensent:Jan Didden Artiest:Allison Crutchfield Label:Merge Records
Hoop