RECENSIE: Amariszi - Babel Fish

Amariszi
2017-03-13 De Nederlandse Balkanband Amariszi timmert alweer tien jaar aan de weg en heeft inmiddels behoorlijk naam gemaakt in de balkanscene. Zo speelde de groep op Sziget en op andere binnen- en buitenlandse festivals en wonnen ze diverse prijzen. Babel Fish is het derde album van de twaalfkoppige band dat ditmaal werd opgenomen in Hongarije, waar de groep een huisje huurde op het platteland.

De naam Babel Fish staat voor een fictief klein geel visje dat, wanneer je het in je oor stopt, je in staat stelt om iedere willekeurige taal te verstaan. Het is een leuke verwijzing naar het feit dat de liedjes op de plaat in acht verschillende talen worden gezongen, te weten het Engels, Italiaans, Frans, Duits, Nederlands, Spaans, Turks en Hongaars. Daarnaast bevat het album twee instrumentale nummers.

De stijl van de band is ten opzichte van de eerdere platen ongewijzigd en bestaat nog steeds uit een mix van melancholische songs die zijn doorspekt met folk, reggae, ska, pop en swing. Voor het album werd een aantal traditionele nummers in een nieuw arrangement gestoken en grotendeels voorzien van eigen teksten. De weemoedige teksten over het leven worden ook dit keer weer mooi gedragen door de stem van zangeres Merel.

Het album begint energiek met het opzwepende instrumentale openingsnummer ‘Overture’, waarin de band direct laat horen welke kwaliteiten het in huis heeft. Vervolgens wisselen de midtempo en uptempo nummers zich af, waarbij duidelijk is dat de band zich bij beide tempo’s als een vis in het water voelt. Zo zijn namelijk zowel de rustige liedjes ‘Manzana Azul’ en ‘Het Vertrek’, als het opzwepende skanummer ‘Va T’en Fou’ de hoogtepunten van de plaat. Het liedje ‘Reflecting Scars’ is iets experimenteler, wat helaas niet helemaal goed uit de verf komt doordat de ritmes af en toe lijken te schuren.

De cover en het tekstboekje verdienen een compliment en zijn tot in de puntjes verzorgd. Diezelfde aanpak lijkt ook voor de productie gekozen te zijn, waardoor de plaat iets minder rauw klinkt dan zijn voorgangers. Het voordeel van die aanpak is dat alle instrumenten goed tot hun recht komen. Het nadeel is dat de muziek af en toe minder onder de huid kruipt.

Babel Fish is een afwisselend en melancholisch album, waarop Amariszi zijn muzikale reputatie herbevestigt en op zoek is gegaan naar vernieuwing door de liedjes in verschillende talen te zingen. Bij vlagen lijkt de plaat echter iets meer met het hoofd, dan met het hart te zijn gemaakt waardoor niet alle nummers even pakkend zijn.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Amariszi Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Delicate Steve - This Is Steve

Delicate Steve - This Is SteveMocht de artiestennaam Delicate Steve je niets zeggen, wees dan gerust,...