RECENSIE: Wavves - You're Welcome

Wavves
2017-08-02 Opeens stonden ze in 2013 in de spotlight, Nathan Williams en Stephen Pope van Wavves. Gameontwikkelaar Rockstar had de beide heren gevraagd om een track te leveren aan de grootste entertainmentrelease van het jaar, GTA V, én ze mochten bovendien op een in- game-radiostation de plaatjes aan elkaar babbelen. Die bestond grotendeels uit het genre wat Wavves zelf ook maakte: rammelende surfrock met hier en daar een punkrandje en af en toe eens een experimenteel sausje. Het is een formule met een beperkte houdbaarheidsdatum, zo blijkt op zesde album You’re Welcome.

De grootste boosdoener daarvan is het gebrek aan variatie De band zet vol in op lofi met een flinke bak distortion er over heen, en dat lijkt voornamelijk te zijn gedaan om te verhullen dat ze eigenlijk maar zelden een goed idee uitwerken. Voorgaande platen piepten en kraakten weliswaar ook (dat is tenslotte de charme van het genre), maar af en toe een goede riff of catchy zanglijntje blijven wel vereisten die hier te weinig te horen zijn. Erger nog is dat het spelplezier dat voorgaande platen zo lekker deed wegluisteren grotendeels is verdwenen: het album klinkt daardoor te vaak alsof het op de automatische piloot is gemaakt.

Het wil niet zeggen dat de band niet probeert om buiten de gebaande paden te treden, maar een succes wordt dit eigenlijk nergens. De trucjes die de band gebruikt passen namelijk totaal niet bij de rammelrock die gemaakt wordt. Zo klinken bijvoorbeeld het kermisorgel en bijpassend barbershop-kwartert op ‘Come To The Valley’ en het overdreven zoetsappig ”lalala” achtergrondkoortje op ‘Stupid In Love’ veel te geforceerd en halen ze de nummers eerder onderuit dan er wat aan toe te voegen.

Zo af en toe laat de band desondanks zien waarom voorgaande albums zo tof waren: lekker rommelige productie gecombineerd met die typische zorgeloze surflevenshouding. Tracks als ‘Daisy’ en ‘Million Enemies’ zijn simpele knallers, maar ook niet meer dan dat. Verstandig, want diepgang past niet bij het genre en komt zoals genoemd vooral geforceerd over.

You’re Welcome is een album van een band die vastgeroest zit in een (te) simplistisch genre. Na een paar leuke platen is die genreformule simpelweg uitgewerkt en weet de band niet meer te verrassen. Het is prijzenswaardig dat de heren proberen te vernieuwen, maar elke poging daartoe pakt ondermaats uit. Dat lijken ze, gezien het afgenomen spelplezier, zelf ook door te hebben. Misschien tijd om de stekker eens uit Wavves te trekken.
Recensent:Bart Hovens Artiest:Wavves Label:Ghost Ramp
Cover Saltland - A Common Truth

Saltland - A Common TruthRebecca Foon is de naam van een Canadese celliste en Saltland is de naam...