RECENSIE: Asamisimasa - Sound Of Horse - Songs Of Laurence Crane

Asamisimasa
2017-07-13 Asamisimasa is een Noors ensemble dat zowel moderne als klassieke kamermuziek speelt. Tijdens hun optredens vermengen ze verschillende media en stijlen. Hun nieuwste plaat heet Sound Of Horse – Songs Of Laurence Crane, waarop ze het werk van Laurence Crane te horen brengen. Laurence Crane is een Britse componist. Hij schrijft vooral voor concertzalen, maar zijn experimentele werk wordt ook veel gebruikt voor kunstinstallaties, film en theater. Hij werkt vaak samen met ensembles en heeft een voorliefde voor de piano, die dan ook vaak een hoofdrol speelt in zijn composities. Zijn doel is om gewone tonen en objecten te isoleren en daar vervolgens iets nieuws mee te doen, zodat hun schoonheid getoond wordt. Zijn werk is hierdoor minimalistisch, experimenteel en kent weinig versieringen.

Op Sound Of Horse – Songs Of Laurence Crane zijn er vijf werken van Crane te horen. ‘John White In Berlin’ en ‘Riis’ zijn geschreven voor een Brits ensemble: Apartment House, zij brachten het werk al eerder uit. Hoewel het dezelfde muziek is, zijn er wel degelijk verschillen tussen beide uitvoeringen te horen. Waar Apartment House de nadruk legt op de rust, laat Asamisimasa de muziek meer wringen door het tempo te vertragen en de contrasten tussen de verschillende geluiden groter te maken. De grote leegtes die vormen in de muziek, maken dat het moeilijk is om de aandacht erbij te houden. Hoewel Crane erom bekend staat zijn luisteraars te laten wegdromen, heeft het in deze uitvoering het gevolg dat de muziek niet pakt. Overgangen zijn abrupt en tonen zijn vaak onprettig. De ruis op de achtergrond maakt dat de aandacht verzwakt, maar de tonen sleuren de aandacht er weer bij. Dit gevoel wordt versterkt op ‘Sound Of Horse’. Dit is een nieuwer werk van Crane, waarin ook een elektrische en akoestische gitaar aanwezig zijn. Doordat dit geen gebruikelijke instrumenten binnen de klassieke muziek zijn en ze wel heel aanwezig zijn, zijn deze geluiden onverwachts.

Sound Of Horse – Songs Of Laurence Crane valt onder de noemer minimalistische, moderne klassieke muziek, maar is een stuk complexer dan het meeste werk dat momenteel in dit genre wordt uitgebracht. Het ensemble Asamisimasa heeft het werk van Laurence Crane vertaald en heeft dit een extra dimensie gegeven. Het resultaat mag er zeker zijn, maar het ligt niet gemakkelijk in het gehoor.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Asamisimasa Label:Pias
Paradisio

Paradisia - Sound Of FreedomIeder jaar is er weer een nieuwe ontdekking waarin verschillende...