RECENSIE: Vampire - With Primeval Force

Vampire
2017-06-26 De reden om Vampire op te richten is volgens de band zelf niet omdat het zo modieus is om olschool deathmetal te spelen, maar omdat de hedendaagse metal niet meer geïnspireerd over komt. Ammehoela, natuurlijk wil Vampire een graantje meepikken van de revival, dat is hun goed recht, maar kom er gewoon klip en klaar voor uit. Daar is niets mis mee toch?

Vampire is een band uit Gothenburg die haar inspiratie dus duidelijk uit het verleden haalt. De begindagen van het melodieuze deathmetalgenre dat vooral in, het welhaast tot mythische proporties opgeblazen, Gothenburg vaste voet onder de grond kreeg laten ze echter links liggen. De inspiratie haalt de band uit een nog grijzer verleden, waarin namen als Bathory, Possessed en aanverwante doodgravers ronddoolden. Het is te horen aan de muziek op With Primeval Force die absoluut niet van techniek uitgaat, maar het moet hebben de consistentie. De riffs zijn vaak simpel en repetitief, meer zoals in oude blackmetal dus zijn de drumritmes vrij eenvoudig, maar uitermate effectief. In dat opzicht doen ze wel aan de pioniersjaren denken. Verder is de raspende strot van een meneer met de naam Hand Of Doom, die ergens tussen thrashvocalen en een grunt in hangt geknipt voor dit rauwe geluid. Gewoon nog even negen eenvoudige songs schrijven dus en binnen veertig minuten is het werk weer gedaan. Maar het heeft wel wat, het vintage gefröbel van de vier heren.

De plaat opent furieus met de snelle songs ‘Knight Of The Burning Crypt’ en ‘He Who Speaks’ waarna ‘Metamorphosis’ wat meer afwisseling inbrengt . Ook het korte maar razende ‘Skull Prayer’ is een hoogtepunt maar de beste riffs zitten in ‘Revenants’ en de grootse verrassing heet ‘Initiation Rite’ dat lekker traag doordendert en wel wat aan Celtic Frost denken, hierna blaast het wat episch aandoende ‘Scylla’ het sprookje van dit prima tweede album van Vampire uit. Voer voor puristen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Vampire Label:Century Media
Cover Firespawn - The Reprobate

Firespawn - The ReprobateDat er in de metal tegenwoordig vrij vaak terug wordt gegrepen naar het...