RECENSIE: Everything Everything - A Fever Dream

Everything
2017-09-07 De Engelse band Everything Everything heeft op hun vierde album bijna de perfecte balans gevonden binnen hun bombastische en hysterische experimenteerdrift. De indierock, of artrock zoals het ook wel wordt genoemd, van het kwartet uit Manchester klinkt op A Fever Dream beheerster dan op voorgaande platen, zonder dat de voorliefde voor bijzondere details en onverwachtse wendingen is verdwenen. A Fever Dream is bovendien de perfect gekozen titel op deze plaat, waarbij de muziek soms daadwerkelijk koortsachtige sferen aanneemt. Net als op de drie voorgaande platen schuwt de band het niet om thematisch de donkere kant op te gaan en grijpen ze de kans om te reflecteren op serieuze zaken.

A Fever Dream is een plaat waarop het kenmerkende geluid van het Britse viertal prominent aanwezig is, maar fundamenteel anders wordt benut. Het barst van de invloeden, maar deze worden compacter toegepast. Zo blijven de elementen binnen de nummers beperkter en is de diversiteit meer over het hele album uitgesmeerd dan dat er zoveel mogelijk in een enkel nummer is gepropt. Dit volproppen zorgde op voorgaande platen meer dan eens voor lichtelijk hysterische nummers.

Deze aanpak zorgt er ook voor dat de uitbarstingen die de band toepast, extra kracht meekrijgen. Op A Fever Dream is namelijk zowel plaats voor agressiviteit als voor uiterst beheerste en uitgesponnen songs. In de eerste categorie vallen onder andere single ‘Can’t Do’, waarbij de rock wordt bijgestaan door synthesizers. Er mag dus nog steeds gedanst worden. Ook ‘Ivory Tower’ werkt toe naar een furieuze climax met schurende gitaarriffs en is één van de (vele) hoogtepunten van het album.

De titeltrack en het afsluitnummer vallen onder de bezadigde songs. Deze worden mooi opgebouwd en zijn erg gelaagd. Het hysterische randje is nog steeds niet weg, maar wordt gewiekst gebruikt en zorgt ervoor dat A Fever Dream het meest coherente album van Everything Everything tot op heden is. De snerpende gitaren en de falsetstem van zanger Jonathan Higgs dragen bij aan het rauwe randje, dat gelukkig nog niet helemaal gladgepolijst is. Er is nog ruimte voor disharmonie, maar wel op een beheerste manier. A Fever Dream is daarom een trefzeker schot in de roos.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Everything Everything Label:Sony Music
CTE

Cage the Elephant - Unpeeled Cage The Elephant is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige,...