RECENSIE: Kevin Morby - City Music

Morby
2017-08-17 Vergelijkingen tussen Leonard Cohen, Bob Dylan en Kevin Morby worden vaak gemaakt. De laatste speelde in Woods, begon The Babies en speelt sinds enkele jaren solo. City Music is zijn vierde plaat. Voor het eerst dook hij samen met zijn band de studio in. Dit heeft geresulteerd in zijn beste album tot nu toe.

De zang van Kevin Morby is vrij alledaags. Op een nummer als ‘Dry Your Eyes’ mompelt hij voorzichtig voor zich uit. Net zoals Bob Dylan en Leonard Cohen geen fantastische stem hebben zorgt het samenspel tussen instrumentale begeleiding en het geluid van Morby voor sterke muziek. Morby heeft namelijk wel een talent om lekkere folksongs te maken. Inclusief sterke teksten.

Dit is vooral genieten als het gezelschap uit de bocht schiet en gitaren de hoofdrol krijgen. ‘Aboard My Train’ is een heerlijk rock ’n rollnummer. De rauwe swing is zonder twijfel schatplichtig aan Neil Young. Tijdens ‘City Music’ laat Morby een meester te zijn in het opbouwen van goede nummers. Eerst horen wij een gitaarsolo die met haar lome uithalen bijna Afrikaans aanvoelt. Het duurt meer dan twee minuten voordat Morby begint met zingen. Als dat dan gebeurt sluit het naadloos aan op het ritme en wordt je helemaal meegevoerd. Het nummer eindigt in een rock ’n rollritme in de beste traditie van Tinariwen. Het is knap zoals verschillende muzikale invloeden hier samen komen in een eigen geluid.

Met City Music levert Morby een sterke plaat af. De mix tussen folk, rock ’n roll en country doet het goed. Morby vertolkt een sterke imitatie van zijn muzikale helden. Met een nummer als ‘City Music’ hoor je echter een steengoede componist, muzikant en dichter die de potentie heeft om zich te ontwikkelen tot een grote singer-songwriter. Het is namelijk pas hier dat je echt iets in de vingers krijgt van het eigen karakter van de muziek van Morby.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Kevin Morby Label:Dead Oceans
Cover Michael Nau - Some Twist

Michael Nau - Some TwistMet Some Twist brengt Michael Nau het tweede album onder zijn eigen...