RECENSIE: Korey Dane - Chamber Girls

Korey Dane
2017-09-20 Chamber Girls is het tweede album van Korey Dane. De indie van deze Californiër klinkt veelal dromerig, weeïg en warm, maar staat veelal bekend vanwege een fijn poppy gehalte. Nummers staan vol van coupletjes en refreintjes die goed mee te neuriën zijn. Maar ook de instrumentale secties zijn noemenswaardig. Zo ook op het nieuwe album.

Chamber Girls begint denderend met de single 'Half Asleep'. Een track die, geleund op het bas- en drumwerk, heerlijk voortrolt. Aan afwisseling in dynamiek geen gebrek. Zo vervolgt het album met het relaxte 'Charlie Handsome'. Wat opvalt zijn de toetsen die subtiel op de achtergrond aanwezig zijn. Ze vormen een speels effect dat goed de arpeggio’s van de gitaar aanvult.

Naast een goede afwisseling in dynamiek, is er ook sprake van diversiteit in genres. Het derde nummer 'Hard Times' berust op swing, waarna de countrytrack 'Heart Out West' - compleet met steelgitaar - wordt ingezet. Later vormt de onvervalste rock 'n roll plaat 'Lovesick in a Hotel Wildfire' nog een hoogtepunt, waarna weer gas terug wordt genomen. Met name de laatste paar langzamere tracks zijn mooi rondom de stem van Dane opgebouwd. Het album eindigt met 'Steady Forever 9th Ave (Sunset House, Stand Forever), dat met zijn continue opbouw goed het album afsluit.

Opmerkelijk: vanwege onder andere tijdsdruk is het album vrijwel volledig live en analoog opgenomen. Maar dat pakt dat goed uit. Het geeft de muziek van Dane nog nét een beetje extra warmte. Chamber Girls had misschien af en toe nog een opvallender uitstapje mogen maken in bijvoorbeeld de vorm van maatwisselingen. Maar dat staat het genieten niet in de weg; wie het album in huis haalt, kan heerlijk een ruim half uur wegdromen bij de melancholische en opzwepende muziek van Korey Dane.
Recensent:Niel Verstegen Artiest:Korey Dane Label:Innovative Leisure
Cover Pandae - NOW

Pandae - NOW Pandae maakt eigenzinnige muziek waarin trippy, herhalende fragmenten en...