RECENSIE: Primal Creation - Demockracy

Primal
2017-09-14 Het Belgische Primal Creation is een nieuwe band die het beste voor heeft met het vintage geluid. De band speelt thrashmetal zoals we die kennen van de bekende bands uit de jaren tachtig en negentig, maar geeft er wel een eigentijds tintje aan. De muziek op debuutalbum Demockracy klinkt modern zonder te lijken op de vele overgeproduceerde metalproducties die onze trommelvliezen geregeld teisteren. Zo hoort het: oldschool met een modern geluid. De muziek is goed gekruid en doordat zanger Koen Mattheeuws een soort hese grunt gebruikt gaan de gedachten ook vaak een tikje richting deathmetal al is de muziek absoluut gebaseerd op puntige thrash-riffs in de beste traditie van bands als Death Angel, Testament en noem maar op.

De teksten van Primal Creation hebben een duidelijke politieke lading en dat er een meneer in Amerika aan het hoofd staat die op zijn zachts gezegd niet goed ligt bij de vijf heren wordt goed duidelijk gemaakt in ‘Vote Clown – A Lost Cause’: ”Leadership denied for honor and glory of a clown, fake facts keeping up the score with a winning minority taking them down”. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn toch.

De veertig minuten op Demockracy vliegen voorbij voor je er erg in hebt en dat is altijd een teken dat het met de composities ook wel snor zit. Het gitaarwerk is daarnaast inventief. De spitse loopjes en solo’s zijn fraai en de riffs zijn functioneel en mooi in balans met de ritmesectie. De eerste twee snelle songs, ‘The Mockracy’ en ‘Vote Clown – Await The Trap’, doen overigens ook denken aan Arch Enemy, mede door het gitaarwerk in combinatie met de grunts van Mattheeuws. Ook in ‘Emperor’ is het smullen geblazen wat betreft het doordachte gitaarwerk. Na het instrumentale ‘Memories’ wordt afgesloten met het ruim zeven minuten durende ‘… Of Diminishing Returns’. Opvallend hierin is de gastzang van Gerd Hanssens van The Difference. Zijn powermetal strot combineert mooi met de boze grunt van Mattheeuws.

Primal Creation is boos, niet op ons, maar op, Trump, de politiek en de hypocrisie daarvan, zoveel is duidelijk geworden op Demockracy. Dat alles zit verstopt in veertig minuten pakkende thrashmetal. Zo ongecompliceerd hebben we ze graag.
Recensent:Jan Didden Artiest:Primal Creation Label:Eigen Beheer
Cover W.I.L.D. - Purgatorius

W.I.L.D. - PurgatoriusAlsof je zojuist bent gegrepen door de Thalys, zo voel je je waneer je...