RECENSIE: Low Roar - Once In A Long Long While

Low Roar
2017-09-01 Low Roar is een import-IJslander. De singer-songwriter woont in IJsland en komt oorspronkelijk uit Californië. Het project van Ryan Karazija, dat begonnen is wanneer hij in IJsland ging wonen, krijgt langzaam steeds meer aandacht. Onlangs werden twee songs gebruikt voor de opkomende videogame Death Stranding van de legendarische videogame-ontwikkelaar Hideo Kojima. Dit derde album kan gerust de volwassenwording van Low Roar genoemd worden. Once In A Long, Long While… is namelijk geproduceerd door Andrew Scheps(Red Hot Chili Peppers & Adele) die het werk naar een hoger niveau tilt.

Ryan Karazija heeft goed gekeken naar acts als Bon Iver en Ásgeir (die overigens goed bevriend is met de zanger). Dit album past mooi in het benoemde rijtje singer-songwriters die experimenteren met elektronische instrumentatie en kalmerende songstructuren. Luister maar naar ‘Bones’, met Jófríður Ákadóttir ( Pascal Pinion, Samaris, JFDR) waar een eenzame beat en diverse flarden van instrumenten voor de begeleiding zorgen. Het resultaat is een prachtige song die uitblinkt in de uitvoering.

‘Waiting (10 Years)’ komt bekend voor. Muzikaal gezien heeft het wat weg van de dromerige IJslandse indiegroep Tilbury. Ook de zangstijl van Ryan is anders dan voorheen. Ondanks de herkenbare songstructuur is de track een hoogtepunt op het album. Dat zit hem vooral in de dynamiek. Wanneer de baslijn aan het begin van de song in je bewustzijn is geslopen wordt er een uptempo beat ingezet. Zonder dat de sfeer er onder lijdt. ‘Gosia’ is een ander hoogtepunt waar Ryan uitblinkt in zijn simplisme en melodie doordat hij teruggrijpt naar enkel gitaarspel.

Once In A Long, Long While is een fijne toevoeging aan het oeuvre van Low Roar/. Er wordt niet veel afgeweken van het eerder bewandelde pad. Gelukkig staan er een aantal parels op het album die eerder benoemd zijn. Opener ‘Don’t Be So Serious’ en ‘Once In A Long, Long While…’ horen daar niet bij. Een andere positieve factor is de bloedmooie stem van Ryan. Low Roar heeft met Andrew Scheps een plaat geschreven die laat horen dat de act niet zomaar een eenmansproject is. Zorgvuldig, atmosferisch en oprecht.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Low Roar Label:Nevado Music
Cover Harry Styles - Harry Styles

Harry Styles - Harry StylesNa jaren van onafgebroken populariteit van de boyband One Direction met een...