RECENSIE: Elles Bailey - Wildfire

Elles Wildfire
2017-11-25 Het plan om een familiebezoekje te combineren met het opnemen van een demo in de nabijgelegen studio pakte in het geval van Elles Bailey helemaal anders uit. Het bezoek aan Nashville bleek voor de Britse zangeres dusdanig inspirerend dat maar meteen een volledig album werd opgenomen met de plaatselijke muzikanten aldaar. Het waren toevallig niet de minsten ook. De groep doorgewinterde alleskunners hadden ervaring opgedaan bij o.a. Stevie Wonder, Garth Brooks, Lynyrd Skynyrd en Melissa Etheridge en bleken ook nog eens enorm onder de indruk van deze geheel onbekende nieuweling met die prettige en een, zeker voor haar jonge leeftijd al doorleefd stemgeluid. Bailey maakte meteen maar van de gelegenheid goed ‘misbruik’ en toverde direct enkele extra tekstblaadjes tevoorschijn. ”We zijn er nu toch”, zal ze gedacht hebben. Het plan om in 2017 een compleet album af te leveren speelde toch ook al lange tijd in haar hoofd.

Teruggekomen in Engeland werden de tapes nog even opgepoetst met behulp van toetsenist Jonny Henderson, bekend van zijn werk voor Matt Schofield, en Joe Wilkins waardoor het resultaat als een unieke ‘trans-Atlantische combi-regeling’ kan worden beschouwd. Het resultaat van dit avontuur heet Wildfire en bestaat uit maar liefst twaalf nieuwe nummers. Enkele daarvan stonden al op een eerder uitgebrachte EP en waren deels onversterkt. Deze zijn opnieuw ingespeeld en nu dus terecht gekomen op Elles Bailey’s officiële debuut. De zangeres is zelf verantwoordelijk voor de teksten maar heeft daarnaast een geheel eigen interpretatie van het bekende ‘Shake It Off’ toegevoegd. De van Taylor Swift afkomstige hit is bijna onherkenbaar bewerkt door Bailey en juist dat maakt deze vertolking zo geslaagd. Swift die haar muzikale wortels in de country heeft, blijkt een belangrijke invloed te zijn geweest op de Britse zangeres. Met het eigen werk van Bailey is echter ook helemaal niets mis. De ode aan Howlin’ Wolf in de gelijknamige titel is een sterk uitgevoerde bluestrack en wat te denken van de machtige slidegitaarpartij in de stevige opener ‘Wildfire’ waarin zij meteen haar visitekaartje aflevert. Regelmatig durft ze ook gas terug te nemen in ingetogen soul of countryblues en blijkt nog maar eens het enorme bereik van haar zangkwaliteiten.

De werkwijze die Bailey heeft gehanteerd vertoont gelijkenissen met die van zangeres Jo Harman. Ook zij koos er voor om in Nashville op te nemen en zich daar te laten inspireren door de omgeving. Harman moest ‘noodgedwongen’ vanwege het slechte weer langer in de Music City verblijven en kon zodoende nog meer tijd nemen om te werken aan het materiaal van haar laatste album. Het zou haar beste tot nu toe worden. Beide dames hebben elkaar inmiddels goed leren kennen. Bailey heeft het afgelopen jaar diverse shows als support-act van Harman mogen geven en wist daarmee zalen van aanzienlijke grootte voor zich te winnen. Het lijkt een riskante zet te zijn geweest van Harman die wel eens gevolgen kan hebben. Bailey is niet voor niets onlangs genomineerd voor een European Blues Award.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Elles Bailey Label:Broere Promotion
Cover Spotlights - Seismic

Spotlights - SeismicHet duo Spotlights uit Brooklyn, New York bestaat uit echtpaar Mario en...