VERSLAG: Paaspop Schijndel 2009

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 49 foto's.

VERSLAG: Twan Scheffers

12

Zaterdag 11 april

De officieuze opening van het festivalseizoen vond dit weekend plaats. Paaspop Schijndel verkocht een dag voor de start van het festival al uit. Blijkbaar kunnen veel festivalgangers niet wachten op grotere festivals zoals Lowlands, Pinkpop, Rock Am Ring, Sziget en Bospop en struinen daarom tijdens het paasweekend rond op de Molenheide net buiten het Noord-Brabantse dorp. Van de line-up moet Paaspop het dan ook niet hebben. Bands en acts op Paaspop heeft menig festivalganger al meerdere keren gezien. Guus Meeuwis, Kane en Rowwen Heze staan weliswaar op de Mainstage maar de optredens in de Loco Royal, Resto Lounge en Jack Daniel’s Stage zijn voor velen veel interessanter en leuker. Zo ben je met Mambo Kurt verzekerd van een feest, kon je stemmen op de Paaspop Top 10, Guitar Hero spelen in de daar voor bestemde tent en meedoen met de Hardrock Karaoke. Mocht dit je niks zeggen, dan heeft Paaspop ook nog de Silent Disco in de aanbieding, zorgt Otto Orgel wederom voor de schlagers en zal Dolf Jansen voor het cabaret zorgen.

Face Tomorrow is de eerste band. Met hun album In The Dark zijn ze in één klap bekend geworden. Geen wonder dus dat vooral deze nummers worden gespeeld Face Tomorrow trakteert de vroege vogels op het beste van In The Dark en enkele oude ‘Face Tomorrow-klassiekers’. Het geluid moet nog bijgesteld worden waardoor de zang van frontman Jelle vervaagt in het geheel. Helaas, want hier ligt bij het merendeel van hun repertoire het sterkste punt. Even later op de Jack Daniel’s Stage krijgen de heren een akoestische herkansing. Als Miss Montreal op de Main Stage niets zeggend aftrapt is in de Loco Royal Margot Verkerk op de bühne verschenen. Ook al is deze Bredase dame al 73 lentes jong, de jeugdige kijkers feesten volop mee. Met haar ‘hit’ “Picobello” krijgt ze enkele vingers in de lucht. Geen boze middelvingers maar gewoon wijsvingers die van links naar rechts zwaaien.

Er is ook gedacht aan Nederlands talent. Via de Next Best Band competitie konden bands zich inschrijven, genomineerden moesten een videoclip inzenden en de winnaar kreeg vervolgens een half uur speeltijd in de Resto Lounge. Het Amsterdamse Navarone is uiteindelijk de winnaar geworden van deze competitie. Muziek in het rijtje van Led Zeppelin, The Rolling Stones en Pearl Jam. Weliswaar niet op hetzelfde niveau, kwalitatief staan de jongens van Navarone zeker hun mannetje.

Vervelend en onvermijdbaar. Het missen van acts of het niet helemaal kunnen bekijken van een act. Door de vele podia hanteren ze alleen het om-en-om-systeem op de twee hoofdpodi, maar de andere podia lopen overal dwars doorheen. Keuzes maken hoort er dus bij, de één makkelijker dan de ander. De keuze die tijdens Navarone is gemaakt is logisch. De Staat is de hype van 2009. Op de Masters Of Rock Stage brengen ze vooral een langzamere set dan normaal en doet Rocco een stukje terug qua live performance. Een vol uur lang De Staat is voor vele een lange zit. Dit in combinatie met het ontbreken van de up-tempo nummers in het begin van de set doet het ook ons uitwijken naar Miss Mary Ann & The Ragtime Wranglers. Ook zij weet met haar bands bij vele geen interesse op te wekken. Via deze, typische als een Engelse geklede dame, beland je zomaar bij Band Zonder Banaan. Afgekort tot BZB in de volksmond. Bier gooien, t-shirts kapot trekken, tegen elkaar aanspringen en meezingen met klassiekers zoals ‘Echte Vrienden’, ‘Het Café’ en ‘Nooit Meer Nuchter’.

Alle hippe emo’s kunnen ook een gat in de lucht springen. The Blackout staat een uur lang op het podium vandaag. Plus nog een akoestische set in de Jack Daniel's Stage naderhand. Stond de Masters Of Rock Stage nog stampvol tijdens De Staat, de Engelsen van The Blackout zullen dan ook nog even met hun ogen hebben geknipperd toen ze er achter kwamen dat de tent bijna helemaal leeg was. Een enkeling vind het leuk, de rest zoekt het zonnetje op buiten de tent. De zon heeft duidelijk meer animo dan The Blackout. Niet vreemd ook, voor de enige act in het genre op het festival. Gelukkig voor Kyteman sluit zijn muziek beter aan bij de relaxtere sfeer en line-up. Het Hiphop Orkets laat ook vandaag haar kunsten zien onder begeleiding van Kyteman. Een gigantische trommel, blazers, achtergrondzangeressen en enkele MC’s, bijna heel hiphopend Utrecht staat vandaag op het podium in Schijndel. Met een a capella experiment weet Kyteman de tent tot ontploffing te brengen waarna het even bijkomen is. Het perfecte moment om Freek de Jonge te gaan kijken in het Theater. Onder begeleiding van Ocabar krijgen we alle hoogtepunten van Freek de Jonge te horen. Muzikaal, dus niet in cabaretvorm. Iets waar vele jongeren zich in hebben vergist. Enkele grapjassen worden daarom eerst vriendelijk verzocht het Theater te verlaten. Iets later krijgen ze wat water over zich heen gespoten en worden ze persoonlijk aangevallen door Freek de Jonge. Een moment wanneer de band hun ‘meester’ raar aankijkt. Na een uur heeft de cabaretier zijn ‘perfecte samenstelling van het publiek behaald’. Tijdens ‘Er Is Leven Na De Dood’ gaat De Jonge nog even los op actuele thema’s zoals de kredietcrisis en Tim Kretschmer. Uitsmijter; “Ik moet mijn school afmaken, riep Tim terwijl hij schoot. Er is leven, er is leven na de dood”, zorgde voor de laatste glimlach op de gezichten.

Al is de tent groter dan vorig jaar, het is en blijft nog uiterst klein en intiem. De Jack Daniels Stage is vanaf kwart voor negen het terrein van de Spanjaarden van Che Sudaka. Swingende flamingo muziek, uitermate geschikt om de voetjes van de vloer te doen. Hierna is het de beurt aan de Nederlandse punkers van Tenement Kids. Weinig mensen lijken geïnteresseerd, als dit zal aankomend weekend op Groezrock wel anders zijn. We zien het vanavond maar als een generale repetitie. Ook Stuurbaard Bakkebaard komt van eigen bodem en weet de tent goed te vermaken. Electro-achtige punk, strak gebracht maar een vol uur iets net iets te lang. Daarom voor veel mensen uit deze tent nog tijd om een gedeelte van Guus Meeuwis mee te pakken.

Weinig verrassend, weinig speciaals maar net zo subliem als gewoonlijk, net als vorig jaar toen de beste man ook op het festival stond. Een set vol klassiekers, meezingnummers, armen die mee zwaaien in de lucht en een luidkeels ‘Brabant’ sluiten een fantastische eerste Paaspopdag af. Met een lichte regenval en donder en bliksem op de achtergrond gaat de camping de after-party extase in om eerste Paasdag te ontwaken met een kater, een onbekend persoon neven je of het missen van enkele spullen.

12

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345
Face Tomorrow foto Paaspop Schijndel 2009 Miss Montreal foto Paaspop Schijndel 2009 Miss Montreal foto Paaspop Schijndel 2009 Miss Montreal foto Paaspop Schijndel 2009 Miss Montreal foto Paaspop Schijndel 2009 De Staat foto Paaspop Schijndel 2009 De Staat foto Paaspop Schijndel 2009 BZB (Band Zonder Banaan) foto Paaspop Schijndel 2009 BZB (Band Zonder Banaan) foto Paaspop Schijndel 2009 The Blackout foto Paaspop Schijndel 2009 The Blackout foto Paaspop Schijndel 2009  foto Paaspop Schijndel 2009

12345

GROEZROCK 2009Groezrock is de laatste jaren steeds populairder geworden. 20.000 man per...

RAUW WEEKENDER 2009 Elke tweede zaterdag van de maand kan je in de Tivoli volledig uit je plaat...