VERSLAG: Groezrock 2009

Festivalinfo was aanwezig op Groezrock 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 40 foto's.

12

Vrijdag 17 april 2009

Groezrock begint met een bewolkte lucht en regenbuitjes, wat vooral op het parkeerterrein voor grote problemen zorgt. Verschillende auto’s staan namelijk vast in de modder. Wat overigens erg grappig is om te zien, wanneer je eenmaal zelf de auto geparkeerd hebt. Hierna is het wurmen door de lange rij bij de festivalcamping. Helaas is de controle stukken strenger dan voorgaande jaren. Toegegeven dat de camping op Groezrock eigenlijk altijd al een ramp is. Hiernaast zijn er gelukkig ook genoeg pluspunten rond het Belgische festival. Eén hiervan zijn de prijzen van de drank, zes bonnen gaan namelijk weg voor slechts vijf euro (een drankje heb je al voor twee bonnen, dus €1,67). Dit is al heel wat jaren en blijkbaar heeft de recessie hier geen verandering in aangebracht.

Festivaldag één: vrijdag 17 april 2009

Precies zoals afgesproken opent Campus vandaag het festival in België. Het vijftal geeft vandaag het startschot van twee dagen keiharde muziek. Dit doen de jongens op het nieuwste podium van Groezrock, het festival debuteert namelijk met een nieuwe tent. Hoewel het derde podium erg klein is, wordt door veel muziekcritici juist deze plek aangeraden. Voor Campus is het een groot thuisfeest, ze zijn namelijk afkomstig uit Tessenderlo, wat een paar straten verder ligt. De heren kwamen onlangs met We are the silence, maar vandaag zijn ze alles behalve stil. Iedereen kan en mag ze horen.

Wanneer de zon ons verlaat beginnen de heren van Innerpartysystem aan hun optreden. Hoewel de groep in Amerika reeds een gevestigde namen is, moeten ze zich in Europa nog echt bewijzen. Gelukkig wordt de uitdaging met twee handen aangepakt en gaan ze met het volle percentage richting de eindstreep. Als beginnende band is contact met het publiek erg belangrijk en dat is hier zeker geen gemis. Zo kunnen hier de eerste stagedivers reeds worden gespot, hoewel het niet echt passend is bij de electrorock. Na vandaag gaat het viertal nog even langs Give It A Name in Engeland en mag daarna richting thuisland voor een uitgebreide Vans Warped Tour. De band wordt goed geprogrammeerd en heeft op Groezrock laten merken een perfecte festivalband te zijn.

Het Franse P.O. Box zorgt voor een dik pak met skapunk. Aangezien er geen grote namen tegenover staat geprogrammeerd, is het zeker een poging waard. Een beslissing die voor veel zeer goed heeft uitgepakt, want hier wordt een groot feest gegeven in de festivaltent. De band vraagt de mensen om zoveel mogelijk te crowdsurfen, en dat gebeurd zeker. Je ziet de band samen met de bezoekers ontzettend genieten. In het publiek zijn vandaag heel wat Franse aanhangers te vinden, waardoor de band besluit om tevens te communiceren in hun moederstaal. Hierdoor blijft het voor de rest echter onbegrijpelijk. Gelukkig begrijpt iedereen de belangrijkste boodschap, om er een groot feest van te maken.

Wanneer het publiek wacht op Bring Me The Horizon, ontstaat er wat paniek. De heren hadden eerder vandaag hun signeersessie afgezegd, zouden ze er wel zijn? Wanneer de band begint met “Diamonds aren't forever” blijken ze er wel degelijk te zijn. De Engelsen laten vervolgens vijftig minuten blijken er erg veel zin te hebben. Uiteraard ontbreekt de nodige mosh-pit en wall of death ook vandaag niet tijdens het optreden van de jonge honden. De heren kunnen rekenen op veel fans in het publiek en het is afwachten of ze dit ook kunnen tijdens Wâldrock, het Nederlandse festival in de agenda van het vijftal.

Het is ook nooit goed. Veel mensen hebben commentaar gehad over het feit dat Bullet For My Valentine op Groezrock staat. Wat moet een metalband op een punkrock en hardcore festival? Toch zijn er evengoed veel fans te vinden op de eerste dag. Opvallen is de professionaliteit van de Engelsen, waardoor een dik halfuur later, pas aan de speeltijd begonnen kan worden. Alles moet perfect staan. De band wisselt oude hits af met nummers van hun nieuwste plaat - en als dat nog niet genoeg was gooit de band er ook nog eens een Metallica-cover tegenaan, die erg goed uit de verf komt. De afsluiter van dag één is wellicht geen perfecte keuze en zeker geen crowd-pleaser, maar zorgt wel voor een erg goed en foutloos optreden.

12

1234
Emery foto Groezrock 2009 Emery foto Groezrock 2009 Emery foto Groezrock 2009 Street Dogs foto Groezrock 2009 Street Dogs foto Groezrock 2009  foto Groezrock 2009 - Aquabats (dubbele invoer) foto Groezrock 2009 - Aquabats (dubbele invoer) foto Groezrock 2009  foto Groezrock 2009  foto Groezrock 2009  foto Groezrock 2009 The Academy Is... foto Groezrock 2009

1234

ELF FANTASY FAIR 2009Duizenden heksen, elfjes, trollen, ridders en prinsessen waren dit weekend te...

PAASPOP SCHIJNDEL 2009 Het officieuze begin van het festivalseizoen is Paaspop in Schijndel. Met...