VERSLAG: Motel Mozaïque

Festivalinfo was aanwezig op Motel Mozaïque 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

12

Motel Mozaïque verslag deel 1

Op verschillende locaties in Rotterdam, Nighttown, de Schouwburg, TENT, vindt het jaarlijks terugkerende festival Motel Mozaique plaats. Het festival heeft jaarlijks weer een programma dat bol staat van de verrassingen. Op muzikaal gebied, maar ook andere aspecten van de kunst komen naar voren. Op 15 en 16 april begeef ik me naar Rotterdam om me te laten verrassen.

In de grote zaal van de Schouwburg wordt de vrijdagavond geopend door Matthew Herbert ‘Plat du Jour’. De bedoeling van dit nieuwe project van Matthew Herbert is om alle zintuigen van het aanwezige publiek te prikkelen. Iedereen die de zaal binnenkomt krijgt een appel aangereikt, die bij een bepaald teken opgegeten moet worden. Op het podium wordt niet alleen muziek gemaakt, maar ook gekookt. Aan de linkerkant van het podium staat een heus kookeiland waar heerlijk ruikende gerechten worden bereid. Om het publiek nog extra te laten watertanden blaast een slim geplaatste ventilator de etensluchten de zaal in. Muziek wordt niet alleen gemaakt op ‘gewone’ instrumenten, maar ook op onder andere gebruiksvoorwerpen als flessen. Het muziek- en kookspektakel wordt aangevuld met op een groot scherm geprojecteerde videobeelden.
Mijn appel eet ik op als ik naar Nighttown loop. Terwijl in de grote zaal het Engelse drietalLittle Barrie staat te spelen voor een publiek dat er bijna per ongeluk lijkt te zijn terechtgekomen, stroomt de theaterzaal helemaal vol voor het optreden vanPatrick Wolf en niet onterecht. De nog zeer jonge man, die vanonder nonchalant voor de ogen vallend haar de zaal in kijkt, zingt met een prachtige en vooral erg krachtige stem, terwijl hij hierbij beurtelings viool, keyboard en ukelele bespeelt. Bij een deel van de nummers wordt hij begeleid door een drummer. Zijn nummers zijn adembenemend tot hier en daar ook zeer dansbaar. Muziek voor meisjes-met-rokjes-aan, die dan ook in grote getale aanwezig zijn.
Als Patrick Wolf klaar is met zijn show stroomt de zaal leeg. Aansluitend beginnen verschillende artiesten, waaronder Lemon Jelly in de Grote zaal van de Schouwburg. De twee mannen, die beiden diverse instrumenten bespelen, hebben er duidelijk plezier in. Breed lachend staan ze op het podium, ook als er even iets mis gaat met het geluid doen ze hun best om het publiek te blijven vermaken. Het laatste album van Lemon Jelly, ‘64-’95, is ook verkrijgbaar als DVD met hierop animaties. Tijdens het optreden van Lemon Jelly worden dan ook erg leuke animaties geprojecteerd op een groot scherm achter het podium.
De hal van de Schouwburg is ingericht als VIP Lounge, er is een bar en zijn kleine vierkante tuintjes geplaatst. Op een stukje grasveld kun je even uitrusten en ook zijn er hapjes te koop, verkocht door in vrolijke gebloemde schorten gehulde verkopers, die in een tuintje zitten dat is omringd door ingrediënten van hun koopwaar. Zo kun je je bijvoorbeeld tegoed doen aan een gevuld en in een bloempotje gebakken broodje. Na een kleine pauze weer op naar de stampvolle Grote zaal waar Anthony and the Johnsons. Een klein orkestje zit op het podium met achter een grote vleugel Anthony, die met zijn hier en daar breekbaar klinkende, maar vooral erg krachtige stem het publiek ademloos laat luisteren.
In een andere Grote zaal, namelijk die van Nighttown, is het ondertussen de beurt aan LCD Soundsystem. Afgelopen jaar op Lowlands wisten zij me al te overtuigen, nu lukt het ze weer. Keihard en vooral extreem dansbaar. De toegift is niet alleen gepland, maar wordt ook aangekondigd door de band “this is a planned break, we will be back in 2 minutes”. En dat doen ze, met een knallende uitvoering van de hit “Yeah!”.
Na LCD Soundsystem kan er verder gedanst worden op de plaatjes van 2 Many DJ’S, oftewel de 2 broertjes Dewaele van de Belgische band Soulwax. Het duurt een tijdje voor ze beginnen met draaien en ik begin te merken dat ik eigenlijk best moe ben. Zodra de broertjes achter de draaitafels klimmen lijkt mijn vermoeidheid weer helemaal te zijn verdwenen en sta ik nog twee uur te dansen. 2 Many DJs is wel het ultieme festival dj-duo te noemen. Niet alleen omdat ze zeer vaak op festivals te vinden zijn, maar vooral ook omdat ze met een altijd dansbare mix van diverse bekende nummers een zeer breed publiek weten aan te spreken.

12

12
 foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque Patrick Wolf foto Motel Mozaïque Patrick Wolf foto Motel Mozaïque Patrick Wolf foto Motel Mozaïque Patrick Wolf foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque

12

ROARFEST 2005 - SPRING EDITIONDe piep was nog maar net uit m’n oren van de vorige editie en vandaag sta ik...

ROADBURN FESTIVAL 2005 Het Roadburn festival is naar eigen zeggen het grootste stoner (rock)...