VERSLAG: Dauwpop 2009

Festivalinfo was aanwezig op Dauwpop 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 93 foto's.

12

Death Letters, Miss Montreal, De Staat, Milow, Bonaparte, Beth Hart, Anti-Flag, Biohazard, Jeugd van

Dauwpop, al jaren hét festival waar gemiddeld Nederland op af komt. Al bij de ingang is dat duidelijk. Het festival tegen de Hellendoornse berg gelegen is qua diversiteit aan publiek en wat line-up betreft uniek te noemen. Een band als Biohazard staat op dezelfde planken als later op de avond een Guus Meeuwis. Er is een podium met Nederlandstalige en ‘foute’ acts (het Enge Bos podium), er is een dance tent en twee podia waar zowel nationale als internationale welgerespecteerde artiesten spelen. Er lopen ouders met kinderen, metalheads, emo-kids en veel ‘gewone’ gezelligheidszoekers. Het geheel is aangekleed met diverse eet- en drinkgelegenheden. Jägermeister stands, fruitkraampjes, truckersballen en falaffel van de Maoz, het is er allemaal. Het weer zit ook nog eens mee, ondanks de mindere voorspellingen eerder de week. Dauwpop 2009 is een geslaagd festijn met zo’n 11.000 veelal tevreden bezoekers en een hele zwik goede bands en artiesten…

Death Letters
Al voor het middaguur gaat het er behoorlijk aan toe. The Death Letters spelen op de Jägermeister Suprise Stage. Dit zeer getalenteerde en jonge duo heeft een opmerkelijke sound aangezien hun leeftijd (allebei nog onder de 20). De beide heren brengen de ruwe, ongepolijste bluesy garagerock compromisloos. De band weten de nummers goed dynamisch te brengen. Eerst loeihard en dan weer ingetogen en zacht. Helaas is het geluid over het algemeen teveel een brei, waardoor het soms storend ongedefinieerd is. Helaas voor de jongens is het ook nog niet heel druk, dit lijken ze echter niet erg te vinden. De bluesy nummers doen het over het algemeen beter dan het meer melodieuze werk, vooral omdat dat juist hetgeen is wat zo’n jonge band speciaal maakt. Heerlijk wakker worden daar op Dauwpop!

Miss Montreal
Overijssels nieuwe trots. Al jaren is Sanne Hans bezig in allerlei projecten en bandjes. En zoals ondertussen heel Nederland al weet, was het ‘die kaasreclame’ wat haar nationale bekendheid heeft bezorgd. Giel Beelen en de gehele 3FM crew promoot haar enorm en krijgt ze veel airplay op verschillende radiostations. Sinds kort heeft ze met haar band Miss Montreal de eerste plaat uit en zal het ongetwijfeld een goed jaar voor ze worden. Vandaag staan ze behoorlijk vroeg geprogrammeerd. Het verbaast Sanne dan ook dat de tent erg royaal gevuld is. Het oprechte enthousiasme is aanstekelijk. Sanne schudt het publiek al snel los en ze krijgt de menigte gemakkelijk mee. Bijna na elk nummer moet ze meedelen dat het écht heel erg tof is. Ook komen haar gebruikelijk goeie grappen voorbij. Niet geheel verrassend, doet het publiek vooral bij de hitjes goed mee. De band speelt superstrak en Sanne is prima bij stem. Ze speelt met haar band een prima ‘thuiswedstrijd’.

De Staat
Er was een tijdje geleden een kleine hype rondom deze band. Nederlands nieuwe alternatieve rockbelofte? Op plaat is het al bewezen goed, live kan het misschien toch wat spannender, vooral qua melodieën. Buiten kijf staat dat het gewoon een band van formaat is en dat Nederland daar trots op kan zijn. Het geluid is helaas matig, niet alles komt hierdoor even goed uit de verf. Qua show is het helemaal in orde. Zanger/gitarist Torre Florim is DE man en dat weet iedereen in het publiek. De drummer is eveneens een hele beleving op zich. Strak, energiek en een grote bos krullen. Ondanks het feit dat De Staat misschien een beetje leentjebuur speelt van Queens Of The Stone Age/Josh Homme, mag er zeker na het zien van zo’n overtuigende live show geconcludeerd worden dat de band wel degelijk een originele sound heeft, zeker voor Neerlandse begrippen. Toffe band!

Milow
Op dit moment waarschijnlijk de populairste Belg in Nederland. Daarom staat hij met zijn band in een goed gevulde tent op het hoofdpodium. Intieme liedjes, een stukje theatraler uitgevoerd. Jonathan Vandenbroeck – zoals hij eigenlijk heet – wordt bijgestaan door een erg sterke band. De kleine extra’s die de band aan de liedjes van de Milow toevoegen, maken het geheel een genot om naar te luisteren. Vooral als de band stukken bij liedjes aan improviseert, wordt het geheel tot nieuwe hoogten getild. Live doet Milow het zoals veel mensen hoopten. Een toffe show met als afsluiter de absolute geslaagde meezinger Ayo Technology.

Bonaparte
Apart. Hoogstwaarschijnlijk refereert de band - naast de Franse heerser van weleer - ook naar zichzelf in de bandnaam. Rauwe groovy rock met een waanzinnige live show en een gezonde dosis electronica. De idiote stage act met vrouwen die bij elk nummer anders zijn uitgedost werkt wellicht niet voor iedereen in het publiek, maar dat mag niet deren. Dit is een festivalband bij uitstek. Er wordt gedanst, gesprongen en de danseressen liggen op de grond. Hoe verder het optreden vordert hoe meer naakt er op het podium te zien is. Veel mensen genieten met een glimlach van deze freakshow, met internationale leden uit zo’n beetje elke windstreek.

Beth Hart
Deze ruwe dame heeft in de loop der jaren een grote schare fans in Nederland opgebouwd. Dit is te zien aan het aantal bezoekers in de tent. Stampvol is het niet, maar het is toch vrij goed gevuld, met – naar het lijkt – veel mensen die speciaal voor haar zijn gekomen. Beth Hart is nonchalant en rock ’n roll. Ze klinkt daarnaast ook als een Janis Joplin anno 2009. Een geval van love it or hate it. Zo zijn er dan ook een heel aantal mensen die de tent snel weer verlaten na het beluisteren van één liedje. Qua muziek komen de meer rockerige nummers beter uit de verf, dit met name door het niet altijd even goede geluid. Verder is de show een klein beetje rommelig, maar het publiek vindt het allemaal prima. Men geniet van een zangeres die meer ballen heeft dan menig ruig rockzanger.

Anti-Flag
Al tijden één van de toonaangevende grote punkrock bands. De politieke hoekige nummers brengen ze zoals ze al jaren doen, energiek en vol overgave. Het kunstje is al lang niet nieuw meer, maar ze dragen het nog steeds goed voor. Dit vind het publiek ook en men geniet van de melodieuze knallers die er in sneltreinvaart doorheen worden gejaagd. Absoluut vermakelijk.

Biohazard
Eén van dinosaurussen van de crossover hardcore/metal. De band uit New York had min of meer het bijltje er bij neergelegd na een decennium albums uitbrengen en een legioen aan fans te hebben opgebouwd wereldwijd. Toch zijn ze vorig jaar weer bij elkaar gekomen en weer op tour gegaan. Dauwpop mag trots zijn op een bezoekje van deze zwaar getatoeëerde heren, want ze laten een verpletterende indruk achter. Het publiek gaat mooi los op de zware veelal groovende klanken van Biohazard. Ze spelen een mooie dwarsdoorsnede van hun oeuvre, waarbij het oude (en zelfs hele oude) werk niet ontbreekt. Verderop tijdens de show wordt er zelfs een cover van punkrock legende Bad Religion gespeeld (Only Gonna Die). Tegen het eind van het optreden ouwehoeren de heren onderling nog wat op het podium over de setlist, waarna de gitarist even met de korte verklaring komt dat ze over american football aan het babbelen zijn. Een mooi en vooral hard optreden van heren van Biohazard.

Jeugd van Tegenwoordig
Nonchalant zoals altijd, maar mateloos populair. Enerzijds terecht, want Bas Bron is met de beats en muziek eigenlijk altijd steengoed. De drie heren zelf moeten het niet altijd van hun muzikale kwaliteiten hebben. Wel weten ze een feestje te bouwen en de stampvolle danstent doet goed mee. De Dance Arena – zoals het festival het zelf noemt - heeft een relatief klein podium. Het is eigenlijk verrassend dat een groep van dit formaat hier staat te spelen. Halverwege de show besluit een jongen uit het publiek een mast in te klimmen, dit waarderen zowel de jongens van de Jeugd van Tegenwoordig als het publiek en ze hebben de smaak goed te pakken. De Jeugd van Tegenwoordig is HARD!

12

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk   Tim van Veen

12345678
 foto Dauwpop 2009  foto Dauwpop 2009 Biohazard foto Dauwpop 2009 Biohazard foto Dauwpop 2009 Biohazard foto Dauwpop 2009 Biohazard foto Dauwpop 2009 Biohazard foto Dauwpop 2009 Biohazard foto Dauwpop 2009 Dan Auerbach foto Dauwpop 2009 Dan Auerbach foto Dauwpop 2009 Ilse DeLange foto Dauwpop 2009 Ilse DeLange foto Dauwpop 2009

12345678

JERA ON AIR 2009Metal, punk, hip-hop en rock. Het is allemaal vertegenwoordigd op Jera on...

HIGHLANDS FESTIVAL 2009 Waar Blues en rock samenkomen, dat is het Highlands festival. Niet alleen was...