VERSLAG: Rock Am Ring 2009

Festivalinfo was aanwezig op Rock Am Ring 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

123

Dag 1

Rock am Ring is natuurlijk al jaren één van de meest spraakmakende en grootste festivals in Europa.
Al jaren lang bekend om een geweldige line up en de afgelopen 4 jaar strak uitverkocht. Zo ook dit jaar, afgelopen weekend reisden er 80000 af naar het formule 1 circuit bij Nurnburg om te genieten van ongeveer 80 bands van grote kwaliteit en gezelligheid.

De vrijdag start een beetje stroef op, er lopen nog niet veel mensen op het terrein als de band Expatriate mag openen op de Centerstage. Deze band uit Australie bestaat uit 4 heren die hele lekkere indie rock maken. Ze spelen lekker hun nummertjes af en het publiek dat al aanwezig is geniet op deze manier op een ontspannen manier van een rustige degelijke opener.

In de Coca Cola Soundwave Tent speelt even later het duitse Silvester. Opgericht in 2008 door zangeres Naima Husseini en nu al op dit grote festival aanwezig. Ook in deze tent, die opgemaakt is uit 2 podia welke elkaar aflossen om zoveel mogelijk bands te kunnen verwerken, is nog weinig publiek aanwezig. Dit is erg jammer want deze jonge band maakt heerlijke popmuziek. Gekleed in een jaren 50 stijl zingt de zangeres de door haar geschreven nummers voor het jonge publiek dat niet houd van keiharde rock en nu-metal dat voornamelijk op de Alternastage geprogrameerd staat voor vandaag.

Chester French bestijgt even later het podium in dezelfde tent en het feest kan beginnen. Deze jongens bespelen vanaf de eerste seconden het publiek. Zanger en gitarist zijn eigenlijk de basis van de band, dit is duidelijk te zien aan de de kledingstijl welke typisch past bij het hedendaagse indie dans rock gevoel dat al sinds franz ferdinand over de wereld reist. De rest van de bandleden vallen echter hier niet onder. Drummer en bassist bestaan uit 2 negers die eerder in een gemiddelde regae band spelen en de toetsenist lijkt meer op een gewone muziekant. Enthousiast word iedereen meegenomen met het swingende en explosieve geluid van deze band en vooral zanger D.A. Wallach weet iedereen mee te slepen. Geweldig om naar te kijken en het echte feest te zien losbarsten.

We blijven nog even in deze Coca Cola tent om nog twee snel opeenvolgende bands te bekijken. De eerste is het engelse Animal Kingdom, nog onbekend maar zeker interessant om naar te kijken. Terwijl de tent langzaam iets drukker word spelen deze heren een aantal mooie liedjes waarbij de vergelijking met het bekendere Mew niet uitblijft. Vooral de stem van zanger Richard Sauberlich lijkt wel een kopie. Een band met sfeervolle liedjes en grote potentie tot iets groters. Over enkele weken spelen ze samen met Silversun Pickups maar ongetwijfeld binnen de kortste tijd een volldige op zichzelf staande show.

Hierna zit iedereen te wachten op het schotse Martin And James. Deze akoustische gitaarpop doet iedereen letterlijk met gesloten ogen en openstaande monden staan luisteren, dit moet wel het onbekende juweeltje zijn van dit gigantische festival. De heldere en mooie stem van Martin in combinatie met het rauwe van James zorgt voor enkele kippenvelmomentjes onder de luisteraars. Stelletjes kruipen snel dichter op elkaar en eenzamen kunnen in zichzelf gekeerd wegdromen tot dit na ongeveer 35 minuten helaas alweer afgelopen is.

De echte grote bands staan dan klaar op centerstage. We beginnen met het populaire Razorlight, al bij het debuutalbum in 2004 waren ze niet meer van de festivals en poppodia weg te slaan. Vele meiden stonden toen en nu weer vooraan om zanger Johnny Borrell weer zijn kunstje te zien doen.
Het blijkt allemaal niet zo leuk als verwacht. Razorlight speelt daadwerkelijk een saaie set voor het grote publiek. Weinig mensen lijken echt warm te draaien voor het gekronkel van Borrell en zakt langzaam weer terug naar de eet en drank tentjes in de buurt. Uiteraard zingen velen hard mee met hits als ‘Golden Touch’ maar het is jammer om te zien dat ze helemaal niets teweeg kunnen brengen aan het begin van de avond.

Dan is Placebo aan de beurt. Lang werd er gewacht op een nieuw album en een nieuwe serie optredens. Vorige week stonden ze slechts 200 km dichterbij op Pinkpop waar ze eigenlijk een beetje de plek van Depeche Mode mochten overnemen. Nu staan ze voor The Killers geprogrameerd. Veel zal het Placebo niet schelen want Brian Molko, Stefan Olsdall en Steve Forrest spelen werkelijk zoals we van deze ervaren heren kunnen verwachten. Oude hits als ‘Special K’,’ Black Eyed’ en ‘Meds’ worden afgewisseld met nieuwe nummers van het album Battle for the Sun welke vandaag toevallig uitkomt.
Voor het eerst vandaag staat het publiek van voor tot achter te zingen, springen en schreeuwen. De typische stem van Molko en de strakke show van alle heren blijft uiteraard zo goed als gelijk als op Pinkpop maar daarom zeker niet minder goed. Het extra effect van de electrische viool en natuurlijk de aanvulling op de achtergrond (1 bas, 1 gitaar en 1 drumstel is tegenwoordig niet meer genoeg) zorgt voor een volledige bombastische opvulling.

Voordat The Killers beginnen proberen velen nog een liedje mee te pikken van Milow, echter is de tent waarin hij speelt zo vol dat er bijna niemand meer binnen gelaten word. Bij The Killers is er gelukkig nog genoeg ruimte en hier is binnen de korste keren ook geen plekje meer vrij. Vorige week stonden ze nog op Pinkpop en de HMH nu het volgende grote feest.
De show blijft overal hetzelfde, enkele palmboompjes op het podium, Gitarist Dave Keuning in een gek blousje en de charismatische Brandon Flowers die elk nummer vol overgave over weet te brengen. Ze starten met hun laatste hit ‘Human’ en na enkele nummers komt ‘Somebody Told Me’ al voorbij, eigenlijk lijkt elk nummer wel een hit want het is geen moment stil in het publiek. Iedereen kent the Killers, iedereen ervaart The Killers en zo langzamer hand verheffen ze zich toch een onaantastbare status. Vooral door nummers als ‘Mr Brightside’ en ‘Spaceman’ word dit nog extra benadrukt. Een geweldig optreden van een geweldige band en daarbij gelijk een geweldige afsluiter.

123

1234567
 foto Rock Am Ring 2009 The Script foto Rock Am Ring 2009 The Script foto Rock Am Ring 2009 The Script foto Rock Am Ring 2009 Phoenix foto Rock Am Ring 2009 Phoenix foto Rock Am Ring 2009 Phoenix foto Rock Am Ring 2009 Phoenix foto Rock Am Ring 2009  foto Rock Am Ring 2009  foto Rock Am Ring 2009  foto Rock Am Ring 2009 Five and the Red One foto Rock Am Ring 2009

1234567

WÂLDROCK 2009Met onder andere Trivium, Heaven and Hell en Motörhead wist Wâldrock ook dit...

ROCK HARD 2009 In Duitsland presenteert het metal magazine Rock Hard jaarlijks het Rock Hard...