VERSLAG: Rock Am Ring 2009

Festivalinfo was aanwezig op Rock Am Ring 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

123

Dag 2

Zaterdagochtend word iedereen wakker in de regen. Ongeveer vanaf vijf uur ’s ochtends tot vijf uur ’s middags stort het uit de hemel. Rock am Regen is geboren, vele tenten zijn doorweekt en het vooruitzicht is niet veel beter. Gelukkig speelde de bands gewoon door en probeerden ze er het beste van te maken.

Sevendust start op de centerstage en snoeihard spelen ze door de regendruppels heen. Slechts het voorste vak is gevuld met fans in roze en gele poncho’s die met alle liefde een circlepit willen beginnen. In de mist ziet het er allemaal een beetje karig uit maar Sevendust geeft wel alles wat ze hebben.

Heel langzaam stijgen de wolken weer zodat, ondanks de regen, White Lies gewoon gezien kan worden. Deze hype uit Londen is sinds het uitbrengen van debuutalbum To Lose My Life gigantisch populair. De vergelijking met Editors en Interpol is snel te maken als we de drie heren in het zwart hun donkere indiepop ten gehore brengen. Het publiek doet goed mee, zeker wanneer hits als ‘Death’ over de Alternastage galmen. Een strak optreden zonder verdere aanmerkingen, het weinige contact met het publiek past goed bij de muziek en iedereen raakt iets meer opgewarmt door de drukte.

Hierna komt The Script de Alternastage op. Iets liever dan White Lies maar zeker niet minder populair. De regen is bijna afgelopen en het veld begint al een stuk voller te lopen. Het publiek onthaald ze met veel geschreeuw en zingt bijna elk nummer uit volle borst mee. De goed verzorgde zanger Danny O’Donoghue leeft mee met het publiek als hij een meter naar voren stapt en nog even voelt of er nog regen uit de lucht valt. Als hij daarna de single ‘The Man Who Can’t Be Moved’ inzet schalt iedereen mee en stopt het ongeveer met regenen.

Van twee hypes naar de band die zich al een stuk langer gevestigd heeft. Misschien nog niet zo bekend in Nederland maar hier in Duitsland lijken ze al een tijdje groot genoeg te zijn. Het gaat hier om Phoenix. Vanaf het eerste nummer geven ze zich volledig. Zodra het eerste nummer is gestart gooit zanger Thomas Mars de microfoon standaard van zich af. Deze sleept hij de komende nummers achter zich aan omdat het snoer hier nog aan vast zit. Het feest word compleet omdat iedereen begint te dansen door het enthousiasme van de band.

En dan staat Madness op het podium. De heren weten als geen ander hoe ze een feestje moeten bouwen. Vorige week op Pinkpop al één groot feest, nu niets minder. Jong en oud kennen de ‘ska’ hits en vanaf het begin is het een groot dansfestijn. ‘Baggy Trousers’ en ‘Our House’ zijn hoogtepunten waarbij het bekende loopdansje door iedereen gedaan word. Iedereen lijkt ondertussen op het terrein en de voetjes zijn van de vloer. Het enige zonnetje van de dag staat hier op het podium.

Haastig loopt iedereen naar centerstage voor waarschijnlijk de beste act van dit festival.
The Prodigy staat weer op het podium, duizenden mensen staan ervoor en verwachten een keihard concert. De eerste bas word ingezet en het hele publiek springt door elkaar. ‘Omen’, ‘Breath’ en ‘Firestarter’ worden allemaal vol agressie gebracht. Tijdens ‘Smack My Bitch’ up schiet Keith Flint het eerste vak voorbij en staat tussen de eerste 2 linies iedereen op te fucken. Maxim geeft nog even aan dat het hardste nummer voorbij gaat komen en Take Me To The Hospital knalt over het terrein.
Wanneer de band tijdelijk van het podium af gaat word de perstribune even traditioneel toegezongen met de woorden: “Scheisse Buhne!”. In één woord: WOW

Gelijk hierna op Alternastage staat het duitse Jan Delay & Disco nr 1. Een duitse feestband onder begeleiding van zanger Jan Delay bestaat uit verschillende blazers en 3 achtergrond zangeressen. Allemaal gekleed in een ouderwetse smokings en galajurken. Het veld staat werkelijk stampvol en de hits bestaan voornamelijk uit covers van MC Hammer en Backstreet Boys. De achtergrondzangeressen geven regelmatig een dansbaar solooptreden en de vele duitstalige nummers slaan bij internationaal Rock Am Ring aan.

’s Nachts om 2 uur mag Dredg de dag afsluiten in de Coca Cola tent. Veel mensen lopen langzaam al door de kou naar hun tent of naar de feesttent net buiten het terrein. Het groepje fans dat echter binnen gaat staan word getrakteerd op een geweldig staaltje muziek.
Fans staan vooraan, ogen dicht en licht head bangend. De zweverige, progressieve rock van deze heren uit Amerika zuigt iedereen leeg en zweeft door de tent. Nieuw nummer ‘Information’ en oude juwelen ‘Catch Without Arms’ en ‘Bug Eyes’ zorgen midden in de nacht nog even voor een paar hoogtepunten. Een ideale afsluiter van de dag zodat iedereen die het geluk heeft hier bij te zijn gelijk dromerig in zijn tent kan gaan liggen om daar verder te genieten.

123

1234567
Papa Roach foto Rock Am Ring 2009 Papa Roach foto Rock Am Ring 2009 Staind foto Rock Am Ring 2009 Staind foto Rock Am Ring 2009 Staind foto Rock Am Ring 2009 Staind foto Rock Am Ring 2009  foto Rock Am Ring 2009 Killswitch Engage foto Rock Am Ring 2009 Killswitch Engage foto Rock Am Ring 2009 Killswitch Engage foto Rock Am Ring 2009  foto Rock Am Ring 2009  foto Rock Am Ring 2009

1234567

WÂLDROCK 2009Met onder andere Trivium, Heaven and Hell en Motörhead wist Wâldrock ook dit...

ROCK HARD 2009 In Duitsland presenteert het metal magazine Rock Hard jaarlijks het Rock Hard...