VERSLAG: Rock Am Ring 2009

Festivalinfo was aanwezig op Rock Am Ring 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

123

Dag 3

Zondag is op papier misschien de minst interessante dag. Het begint al niet echt goed als iedereen zijn tent uit stapt en weer tegen dikke donkere wolken aankijkt. Zo hier en daar vallen er nog steeds druppels uit de lucht en iedereen trekt zijn zompige schoenen gewoon weer aan.

Op Alternastage staat vanmiddag Middle Class Rut. Twee gasten uit California die werkelijk alles geven wat ze hebben. Zanger en gitarist Zack Lopez schreeuwt, gilt, zingt en stuitert over het podium terwijl hij zijn gitaar verkracht met het post punk geluid van de band. Drummer Sean Stockham is niet veel rustiger. Voor een klein groepje dat al wakker is slaat hij bijna door zijn drumstel heen terwijl hij keihard door de microfoon hijgt. Deze hangt half in zijn mond omdat hij regelmatig ook een stuk moet zingen. Dit doet hij echt heel goed, de zangkwaliteiten lijken bijna nog beter dan die van zijn collega maar de combinatie is vooral de kracht van de band. Het publiek dat er staat heeft geluk, hier staan twee jongens die zichzelf volledig geven, een concert om niet snel te vergeten. For Sale staat er op de borst van Stockham getatoerd, het wachten is nog op een cd.

The Rifles maken hun opwachting. Met op de achtergrond 4 grote, in de lengte gehangen, groene posters met de naam erop ziet het podium er gelijk interessant uit. Dit blijft interessant om naar te kijken want The Rifles weten allang hoe ze het publiek moeten vermaken. Hun engelse indie is al jaren bekend zeker na album Great Escape. Ze geven dan ook een degelijke show zonder al te veel gekke dingen. Wel lijkt het podium na twee en een halve dag het te begeven. De groene zijkant met daarop de stagenaam en enkele sponsors waait aan het eind van het concert uit zijn ophangsysteem. Niet veel later gaat ook de rechterkant kapot door het weer.

Op Centerstage is alles nog heel en The Subways mogen hier hun show weggeven. Het lijken wel drie kleine mensjes op een inmens podium. Ze geven daadwerkelijk alles wat ze hebben. Hun alternatieve engelse rock knalt over het terrein en bassiste Charlotte Cooper springt en draait constant. Het publiek is gematigd enthousiast, het lijkt alsof deze band qua geluid lang niet groot genoeg is voor dit podium. Pas als het nummer ‘Girls & Boys’ (bekend van de film Rocknrolla) aan het eind gespeeld owrd komt de muziek pas echt over. Jammer lijkt het, want als ze op een kleiner podium geplaatst zouden zijn waren ze zeker een hoofdact waard geweest.

Guano Apes zijn weer aan het touren, gaven ze in 2003 op Lowlands al een waardeloos optreden, vandaag doen ze het weer dunnetjes over. Vele grijze glitters op de achtergrond maken de act niet veel spannender. Slechts bij hits als ‘Big in Japan’ en ‘Lord of the Boards’ lijkt het volgestroomde terrein wat in beweging te komen. Voor de rest is het gekronkel van Sandra Nasic niet om aan te zien en te horen. Een saai optreden waar gelukkig een eind aan komt.

Volgende op de búhne is Billy Talent. Wat een verschil met een uur geleden. Wat een kracht en volume komt van deze canadese band af. Terwijl zanger Ben Kowalewicz tijdens elk nummer ongeveer het hele podium eronder spuugt maken de duizenden fans het publiek lekker de spieren warm dit is namelijk niet het laatste wat deze dag hier speelt.

Limp Bizkit is terug! Alsof ze nooit weggeweest zijn starten ze de avond met ‘My Generation’. Fred Durst en zijn bende hebben er duidelijk zin in. Op de achterond de vijf hoofden van deze oude helden. Gitarist Wes Borland in een skelet pak met enge dreads speelt angstaanjagend goed. Met de beste nummers word de hele avond gevuld. Een paar moshpit explosies bij o.a. ‘Breakstuff’ en ‘Nookie’ en rustig meezingen bij ‘Behind Blue Eyes’. Wanneer deze heren even het podium verlaten onder luid gelach van Michael Jacksons bekende sample duurt het lang voordat ze weer terugzijn. Maar terugkomend met onder andere ‘Take a Look Around’ word niet snel meer vergeten. Fred Durst heeft een zwart petje opgezet. Vraagt onder andere in het midden van het nummer iedereen te gaan zitten waarop iedereen bij de uitbarsting van de muziek in de vorm van een grote pit elkaar de oren van het hoofd mept. Limp Bizkit is terug en knalt als vanouds!

123

1234567
 foto Rock Am Ring 2009  foto Rock Am Ring 2009 Enter Shikari foto Rock Am Ring 2009 Enter Shikari foto Rock Am Ring 2009 Enter Shikari foto Rock Am Ring 2009 Enter Shikari foto Rock Am Ring 2009 Enter Shikari foto Rock Am Ring 2009 Enter Shikari foto Rock Am Ring 2009 Papa Roach foto Rock Am Ring 2009 Papa Roach foto Rock Am Ring 2009 Papa Roach foto Rock Am Ring 2009 Papa Roach foto Rock Am Ring 2009

1234567

WÂLDROCK 2009Met onder andere Trivium, Heaven and Hell en Motörhead wist Wâldrock ook dit...

ROCK HARD 2009 In Duitsland presenteert het metal magazine Rock Hard jaarlijks het Rock Hard...