VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2009

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 130 foto's.

123

Dag 2

Graspop 2009 is nog altijd warm, erg warm. Een brande zon en toch het publiek aan het dansen krijgen, het is een moeilijke opdracht voor Hatebreed, waar ze overigens zonder moeite in blijken te slagen. De band stond dit jaar reeds in de Melkweg, maar ook een groot festivalterrein blijkt geen probleem voor Jamey Jasta en zijn mannen. Toch geeft de band vandaag hun bekende en vooral uitgekauwde trucje, ze hebben al vier albums op de plank, maar blijken zichzelf niet meer te ontwikkelen. Toegegeven, er is in het hardcore-genre niet echt veel ruimte is voor vernieuwing. Maar gelukkig maakt het vandaag allemaal niet uit, de zon schijnt en de oude klappers komen langs.

Het gerucht dat de 38-jargie Jonathan Davis van Korn na elk nummer aan de beademing gaat, blijkt ook vandaag weer te kloppen. Hij is regelmatig achter de schermen te vinden tijdens het optreden. Gelukkig weet de nu-metalband ondanks dit een heel goede show neer te zetten. Er komen verplichte nummers als ‘Blind’, ‘Freak on a Leash’ en voorbij, maar ook ‘Another brick in the Wall’ van Pink Floyd, een stukje Queen – ‘We will rock You’ en een cover van Metallica voorbij. De set blijkt vooral te teren uit de oude tijd, toen het allemaal nog veel beter ging met de band en de zanger niet aan de zuurstof hoefde.

Hoewel de Denen van Volbeat niet een erge unieke aanwinst zijn voor Graspop, hebben ze reeds een grote fanbase verzameld door de jaren. Die ook goed vertegenwoordigd is op het Belgische festival vandaag. Het viertal heeft maakt sinds 2001 muziek en wordt door velen gezien als de officieuze headliner van vandaag. Hierdoor is de tent eigenlijk veel te klein voor de jongens. De drukke tent is totaal geen probleem voor de heren, want ze blijken massa-entertainers. Volbeat kan makkelijk op festivals als Pinkpop spelen, maar vandaag kunnen ze pas echt rekenen op veel reactie.

In 2005 stond Slipknot nog midden op de dag geprogrammeerd, en ook het Stone Sour-uitstapje kon in 2006 en 2007 niet op betere plekken rekenen. Hoewel het negental reeds over hun hoogtepunt heen is, mogen ze vandaag Graspop afsluiten. Dat de band dit in stijl doet, konden we verwachten. De metalmachine brengt het met veel vuur en rook, waardoor de muziek vaak op de achtergrond blijft. Veel leden op het podium zijn ook vandaag overbodig – zo loopt de clown enkel met een baseballknuppel rond - en blijken de vier albums niet het belangrijkste aspect. Zanger Corey Taylor blijkt overigs zo druk met zingen, dat hij per ongeluk een microfoon tegen zijn gezicht knalt, hierdoor zingt hij gehele optreden verder met een bloedneus. Respect. De groep speelt vandaag met een toegift, welke begint met ‘Spit it Out’. Tegenwoordig heeft elke band een eigen gimmick met het publiek, bij Slipknot is dit met ‘jump da fuck up’ tijdens de afsluiter. Hier wordt aan iedereen gevraagd om op de grond te gaan zitten en bij een commando plots te beginnen met springen. Toch weten de Amerikanen lang niet iedereen te plezieren en is de grap een beetje gedaan. Het meest opvallende is het verhaal van een meisje in het publiek, die tijdens de grote Slipknot-pit met wat as loopt te strooien. Ze blijkt haar broer aan het uitzaaien te zijn, dit was zijn laatste wens.

123

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

1234567891011
DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 DragonForce foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Jon Oliva's Pain foto Graspop Metal Meeting 2009 Samael foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 W.A.S.P. foto Graspop Metal Meeting 2009 Soulfly foto Graspop Metal Meeting 2009

1234567891011

CONCERT AT SEA 2009Voor de vierde maal alweer is de Brouwersdam te Zeeland, het toneel voor...

PARKPOP 2009 Honderduizenden bezoekers stromen ieder jaar weer naar Den Haag voor het nog...