VERSLAG: Roskilde 2009

Festivalinfo was aanwezig op Roskilde Festival 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 207 foto's.

1234

Dag 3

Er zijn veel bands die pas na een aantal albums door het grote publiek ontdekt worden. Kings Of Leon is daar een mooi recent voorbeeld van. Maar ook Elbow is zo’n band die al jaren aan de weg timmert, zonder echt ontdekt te zijn door de massa. Zelfs ondanks support van bands als U2 en Blur. Elbow blijkt een laatbloeier. Al in 1990 werd de band opgericht, toen onder de naam Mr Soft. Wanneer de band 1997 een deal tekent bij Island Records, verandert Mr Soft zijn naam in Elbow. Het debuutalbum wordt nooit uitgebracht, omdat de Elbow al voor de release ontslagen wordt bij de maatschappij. In 2001 volgt dan eindelijk het debuutalbum, ‘Asleep In The Back’ op V2. Pas in 2008, met de release van ‘The Seldom Seen Kid’, krijgt Elbow ook buiten Groot-Brittannië langzaam maar zeker voet aan de grond. In Denemarken is dat nog niet echt gelukt, zo blijkt uit de slechts deels gevulde Arena-tent. “The last time we played Denmark, there were only seven people attending”, grapt zanger Guy Garvey. “I don’t know where you are now, but thank you for bringing your friends!” Ambities wijzen in de richting van Coldplay, maar voorlopig blijkt ‘Grounds For Divorce’ de enige meezinger.

Aanvankelijk stond Lil’ Wayne op het programma vandaag op Roskilde ’09, maar de hiphopper liet pas op de vooravond van het festival weten niet aanwezig te kunnen zijn. Hij moest rust houden van zijn huisarts. Zoek dan maar eens op korte termijn een waardige vervanger. Daar is de organisatie van Roskilde dubbel en dwars in geslaagd met Gogol Bordello. De New Yorkse band maakt een zomerse cocktail van zigeunerpunk en balkanpop, die erg verfrissend is op deze enorm warme festivaldag. Er wordt vrolijk gehost en met bekertjes water gesmeten in het voorvak en ook ver daarachter slaagt Gogol Bordello erin om beweging in de massa te krijgen. Nieuw materiaal blijft al enige tijd achterwege bij Gogol Bordello. Heel erg is dat niet, want de huidige nummers blijken nog steeds goed te beklijven bij het festivalpubliek.

Popmeisjes komen en gaan, maar er zijn er maar weinig die het tegenwoordig langer dan één album uit weten te zingen. Met commercieel succes althans. Popprinsesje Lily Allen blijkt een blijvertje. Eerder dit jaar kreeg het prima debuutalbum ‘Alright, Still’ en degelijke opvolger in de vorm van ‘It’s Not Me, It’s You’, waarmee Allen definitief haar naam bij het grote publiek vestigde. Op Roskilde ’09 zien we een vrolijke Lily, die zich zichtbaar amuseert in de Arena-tent. Met een glitterjurkje, een zwart bopkapsel en veel glitters onder haar glinsterende oogjes lijkt Lily Allen een soort Bondmeisje. Allen brengt haar leukste liedjes, waaronder ‘LDN’, ‘Fuck You’ en ‘The Fear’. Erg leuk is ‘Smile’, waarbij het tweede deel van het nummer wordt gespeeld als een vette drum-‘n’-bass-track. De hele tent staat op z’n kop! Ook de Britney Spears-hit ‘Womanizer’ wordt onder handen genomen door Lily Allen en incarneert tot de beste versie die er tot op heden van bestaat. Vocaal blijkt Lily Allen erg beperkt en het zijn vooral de muzikale afwisseling en de sterke setlist die ervoor zorgen dat het niet saai wordt voor de oortjes van de toeschouwers.

Er zijn maar weinig duo’s in de popmuziek die zo populair en invloedrijk zijn als de Pet Shop Boys. Neil Tennant en Chris Lowe vormen al 25 jaar een hitmachine en hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de videoclipcultuur. De show van Pet Shop Boys op Roskilde ’09 opent met projecties op een soort muur, van waarachter het duo te voorschijn komt. Tennant en Lowe hebben ieder een grote doos op hun hoofd, terwijl ‘Heart’ over het festivalterrein schalt. Daarna zien we de Pet Shop Boys in hun typische, iconische voorkomen; Tennant in een keurige zwarte outfit achter de microfoon en Lowe achter de elektronica met een witte pet en een grote zwarte zonnebril. Vooral de albums uit de jaren ’80 en begin jaren ’90 worden goed vertegenwoordigd. Van ‘Please’ speelt de band ‘Love Comes Quickly’, ‘Two Divided By Zero’ en ‘Suburbia’, van ‘Actually’ de nummers ‘King’s Cross’ en ‘It’s A Sin’, ‘Always On My Mind’ en ‘Domino Dancing’ van ‘Introspective’ komen voorbij, ‘Jealousy’ en ‘Being Boring’ van ‘Behaviour’ en van het meest succesvolle album, ‘Very’, brengen Tennant en Lowe ‘Can You Forgive Her’ en ‘Go West’ ten gehore. Ook aan het relatief matig verkochte album ‘Bilingual’ wordt aandacht besteed met een medley van ‘Se A Vida É (That’s The Way Life Is)’ met ‘Discoteca’. Het nieuwe album ‘Yes’ blijft eveneens niet onderbelicht met ‘Love Etc.’, ‘Did You See Me Coming?’ en ‘Pandemonium’. Plus nog een cover van Coldplay’s ‘Viva La Vida’. Nummers van de albums in de tussenliggende periode blijven opvallend genoeg achterwege. Maar met zo’n degelijke setlist en mooie show met videoprojecties en schitterende choreografie, mag je eigenlijk niet klagen. Met ‘West End Girls’ als afsluiter keren zelfs de grootste sceptici aangenaam verrast terug naar hun tent.

1234

FOTOGRAFIE: Christiaan Westgeest

123456789101112131415161718
Wolves In The Throne Room foto Roskilde 2009 Wolves In The Throne Room foto Roskilde 2009 Wolves In The Throne Room foto Roskilde 2009 Wolves In The Throne Room foto Roskilde 2009 First Aid Kit foto Roskilde 2009 First Aid Kit foto Roskilde 2009 First Aid Kit foto Roskilde 2009 First Aid Kit foto Roskilde 2009 Fleet Foxes foto Roskilde 2009 Fleet Foxes foto Roskilde 2009 Fleet Foxes foto Roskilde 2009 Fleet Foxes foto Roskilde 2009

123456789101112131415161718

TMF AWARDS FESTIVAL 2009Muziekzender TMF heeft het aangedurfd haar jaarlijkse trofeënfestijn over een...

ROCK WERCHTER 2009 Rock Werchter wint de laatste jaren telkens de prijs voor beste Europese...