VERSLAG: Raw Rhythm 2009

Festivalinfo was aanwezig op Raw Rhythm Festival 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 67 foto's.

12

Dag 1

Zeven jaar geleden stonden Lamb en Jazzanova op een eigentijds festival op het Java eiland te Amsterdam. Ondersteund door o.a. Wyclef Jean is het een festival geworden waar menig bezoeker meer dan eens met heimwee aan terug denkt. Het Drum Rhytm Festival. Het festival vond altijd plaats in het Westerpark, maar moest uitwijken vanwege verbouwingen. Nu, zeven jaar later is het festival terug. De rookgigant heeft plaats gemaakt voor een hip kleding merk: G-star. Het Raw Rhytm festival is geboren. Lamb en Jazzanova zijn er ook weer bij. Werkt het nog steeds?

Voor een urban festival is Raw Rhytm in ieder geval niet erg straat. Want laten we wel zijn: vijf euro voor een flesje water? Twee euro vijftig om van de toiletten gebruik te mogen maken? Zeven euro vijftig voor een hamburger? Het lijkt meer een elite feestje. Raw Rhytm is dan ook niet zoals de andere festivals. Het is goed zoeken naar een bierbuikje en een patatkraam is nergens te vinden. Maar in plaats van zich te richten op multicultureel Amsterdam lijkt het festival meer gericht op hip Oud-Zuid. De kaartprijzen staan namelijk ook niet echt in verhouding met de affiche. Voor degenen die met pijn en moeite een kaartje gekocht hebben valt er nu weinig te consumeren.

"Ik weet ook niet waarom we zo vroeg spelen, maar leuk dat jullie er alsnog allemaal zijn". Het is inderdaad een merkwaardige zet van de organisatie. Lamb, misschien wel de grootste en duurste act op het festival mag de gashouder openen. Het is eigenlijk ook helemaal niet druk. De grote ronde zaal oogt leeg. Het optreden doet daar niets aan af. Louise Rhodes, ondersteund door alleen de originele bassist -de drummer en gitarist zijn gesneuveld- kunnen het nog steeds. Van de hypnotiserende dubstep tot aan de naar noise neigende gitaarstukken. Een hoogtepunt. Nu al. Lamb gaat verder waar Drum Rhytm zeven jaar geleden ophield. En is nog steeds van deze tijd.

Ook van deze tijd: Ryan Leslie. Dit jaar kwam zijn debuut uit en als alles volgens de planning loopt verschijnt zijn tweede album ook in 2009. Eigenlijk is Ryan een zweterige nare zanger. Zijn kekke r&b nummertjes zet hij live niet erg sterk neer. De meisjes die vooraan om het hardst gillen horen de muziek niet eens. Die willen morgenochtend in een duur hotel wakker worden naast deze sensatie. De hele nacht op en neer gaan op Ryan. Onder het genot van een John Legend cd. Want die is toch wel een stuk beter. Ryan Leslie komt er wel. Of dat nou in de hitlijsten is of over zijn fans heen. Hij komt er wel.

De locaties van het festival zijn mooi. Heel erg mooi. Van de grote ronde Gashouder tot het Transformatorhuis en de Westerunie. De zaaltjes zijn gemaakt voor een festival als dit. De gashouder is ideaal voor de grotere acts en ondanks het ontzettend hoge plafond nog steeds sfeervol. De Westerunie (inclusief balkon) ligt bovenaan een grote trap en doet qua sfeer denken aan bijvoorbeeld de kleine zaal van Paradiso. Pal daarnaast is het Transformatorhuis. Een iets grotere zaal die precies past bij de Nederlandse hiphop die er vandaag aan mag treden. Het enige nadeel is de grote steiger in het begin van de zaal. Erg ongelukkig.

Het lijkt erop dat de Nederlandse hiphop delegatie op Raw Rhytm hard zijn best doet met zoveel mogelijk man op het podium te staan. Zo heeft Djiggy Dje met o.a. Turk, Spacekees en Pappie Kraantje in ieder geval genoeg gezelschap. Het doet het geheel als performance weinig ten goede. Zes man schreeuwt af en toe een woordje mee in de microfoon en daar is alles wel mee gezegd. Djiggy weet zichzelf gelukkig als geen ander in de schijnwerpers te zetten en er is dan ook geen twijfel over mogelijk wie de baas is op het podium. "Wij gaan sowieso wel met je mee" schreeuwt het publiek tegen het einde van de show. En zo is het.

Bij de Fakkelbrigade loopt er ook behoorlijk wat man rond op het podium, maar dan om een andere reden. Deze hiphop supergroep telt nou eenmaal een groot aantal rappers. En dat zijn met Sticks, Rico, Typhoon, Arts the Beatdoctor en James zeker niet de minsten. Debuutplaat Colucci Era geniet flink wat positieve kritiek en vanavond blijkt maar weer waarom. De rappers zetten de plaat nagenoeg perfect om in een liveshow waarin elke rapper zijn waarde in de groep bewijst. Typhoon is niet altijd even goed verstaanbaar dankzij matig geluid, maar dat mag de pret niet drukken. Inclusief de nodige oppeppers met o.a. hardcore tussen de raps door is de Fakkelbrigade het hoogtepunt van de Nederlandse hiphop vandaag.

Het optreden van Zwart Licht lijkt net een recordpoging 'hoeveel man past er op een podium?'. Misschien was de gastenlijst van de groep vol en konden er zo nog wat extra vrienden mee naar binnen want toegevoegde waarde aan het optreden heeft het in ieder geval niet. Het trucje "Zwart!" publiek: "licht!" kennen we nu wel. De raps zijn niet te verstaan en de nummers komen niet eens in de buurt van die van Djiggy Dje of Fakkelbrigade. Misschien de volgende keer iets minder indruk proberen te maken met de posse en meer nadruk leggen op de muziek. Heel misschien wordt het dan nog iets. Maar waar zeuren we eigenlijk over. Dankzij de honderd man van Zwart Licht oogt het terrein in ieder geval een stuk voller.

In de westerunie zijn het vanavond de dames die zegevieren. Nneka heeft vanaf de eerste minuut de bomvolle zaal aan haar voeten. Ze doet denken aan Lauryn Hill -die eerder op Drum Rhytm speelde- maar heeft toch iets heel eigens. Een goed stukje arrogantie en een dijk van een stem. Hier gaan we absoluut nog meer van horen. Alleen waarom die ellenlange speeches? Bono komt er niet mee weg en nog niets eens doorgebroken soul zangeresjes al helemaal niet. Gewoon lekker zingen, voor de speeches gaan we wel nergens anders heen.

Ondanks de matige opkomst -op het tijdstip waarop ze zou beginnen staat er vier man- is Lucy Love helemaal in haar nopjes. Een kwartier later dan gepland zijn er al redelijk wat mensen toegestroomd en kan de show beginnen. Want misschien een kleine naam, Lucy heeft qua aankleding en randzaken (twee dansers) een grotere show dan de gemiddelde headliner. De kleine Deense staat zichtbaar met plezier op het podium en weet het zelfs te presteren een groep mensen op een onbekend nummer te laten springen. De bekendere nummers 'Daddy was a DJ' en 'No VIP' kunnen inmiddels al op wat bijval rekenen. Graag snel een losse show in Paradiso of Melkweg.

Heeft de crew van Dizzee Rascal soms een ongeluk gehad? Of heeft hij ruzie met zijn posse? Nee, het hoort gewoon zo. Een DJ, een MC en Dizzee zelf. Wel zo overzichtelijk. Na een aangepaste versie van de festivalhit van vorig jaar -The Ting Tings - That's Not My Name- knalt de rapper meteen zijn grootste hit de zaal door: 'Jus' a Rascal' van zijn debuutalbum. De rest van het optreden speelt hij vooral nummers van de eerdere platen. En die vallen goed bij het publiek, dat meerdere malen en masse op en neer springt. Ook de nieuwe nummers van het nog te verschijnen Tongue "N" Cheek doen het prima. 'Dirty Cash' klinkt meteen al als een klassieker. Al komt dat vooral door de 90's sample. Maar dat maakt niet uit. Dizzee geeft vandaag een show weg waarin hij bewijst dat hij aan de top van de wereldwijde hiphop staat.

De eerste dag van het herrezen Raw Rhytm stond als een huis. Dankzij een gevarieerd, maar toch gebalanceerd programma stond er voor ieder wat wils. Ondanks de gebreken -belachelijk duur eten bijvoorbeeld- werkt de formule nog steeds. De vraag is echter of het festival de volgende dag gaat overleven. Vandaag was het al niet erg druk, maar morgen staat het programma niet in verhouding met vandaag. Morgen geen speciale reünies, supergroepen of idolaatmakende zangers. Werkt het dan nog steeds? Tot morgen.

12

123456
 foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009  foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Jiggy Djé foto Raw Rhythm 2009 Jiggy Djé foto Raw Rhythm 2009

123456

CANAL PARADE AMSTERDAM GAY PRIDE 2009Je kan het niks vinden of een feest, feit is dat er jaarlijks duizenden roze...

DOUR 2009 Dour werd dit jaar door ruim 140.000 man bezocht en geld dan ook niet voor...