VERSLAG: Raw Rhythm 2009

Festivalinfo was aanwezig op Raw Rhythm Festival 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 67 foto's.

12

Dag 2

Even vraag ik me af of het festival al begonnen is. Het is zeven uur, twee uur na de opening. Toch loopt er niemand op het terrein. Ohja, het barpersoneel staat er wel. Daar is eigenlijk alles wel mee gezegd. Het is rustig op deze tweede dag van Raw Rhytm, al zal het later -vooral in de nacht- wel een stuk drukker worden. Zal het dan toch de line-up het festival deze tweede dag alsnog de das omdoen?

Het lijkt er wel op als Hypnotic Brass Ensemble haar kunsten vertoon in de Gashouder. Tel zeven donkere broers uit Chicago en een mix tussen hiphop en jazz bij elkaar op en dit collectief komt eruitrollen. Het swingt en de band speelt strak. Maar voor wie spelen ze eigenlijk? De respons van het handjevol aanwezige publiek spreekt boekdelen. Als de band het publiek bij de show probeert te betrekken gaat dat dan ook erg lafjes. Snel door naar het volgende nummer dan maar. Hypnotic Brass Ensemble speelt voor zichzelf vandaag.

Tegelijkertijd staat de Surinaamse hit van dit jaar in de Westerliefde. Damaru. "Wie?" "Ja, Damaru, die van dat tuintje". Damaru's opzwepende doet het goed bij de aanwezigen -voor zover die er zijn, het lijkt meer een besloten feestje- en de dames gaan dan ook al snel heen en weer met de heupen. Dezelfde dames laten zich ook maar al te graag horen als dat gedrocht van een hitje aan de beurt is. Een nummer waar Dries Roelvink nog voor bedankt had. Eén die naadloos in het repetoire van Jan Smit past. Niet meer doen Damaru. Foei.

Raw Rhytm heeft vandaag nog het meest weg van een uit de klauwen gelopen personeelfeestje van G-star. Een groot deel van het publiek hangt backstage maar een beetje rond en gelooft het wel met de artiesten. In de Gashouder is een stukje van de tribune afgezet voor de "VIP's" van het kledingmerk. Voelen die zich ook even speciaal. Backstage worden zij wel getrakteerd op een extra optreden van Hypnotic Brass Ensemble. Daar stonden waarschijnlijk meer mensen dan in de Gashouder.

Het was inmiddels al op het internet te vinden, maar de twintig mensen die de moeite nemen om van begins af aan te kijken weten het nog niet: Leela James is de suprise act van Raw Rhytm 2009. De diva moet wel even gedacht hebben of ze wel op het goede podium stond. De De twee man en een paardenkop voor het podium vinden het allemaal wel prima zo. Gelukkig stroomt de zaal snel (half)vol en stelt de diva absoluut niet teleur. Gewoon een goede pot soul met een dijk van een stem. Na de afsluiting, of was het een musical?, heeft Leela zich meer dan bewezen. Een geslaagde show.

Terwijl Leela James de longen uit haar lijft schreeuwt in de Gashouder speelt in de Westerliefde de revelatie van het festival. Speech Debelle heet ze. Met de uitstraling van je mooiste en liefste buurmeisje en de klasse van Lauryn Hill. Wat niemand lukte na Fugees lukt deze groep wel. Tel daarbij op dat Speech Debelle Wyclef Jean en Lauryn Hill in één persoon is en we zijn er. Dit is de aangewezen groep om het genre met een perfecte mix tussen soul en hiphop weer op de kaart te zetten. Ondanks de haken en ogen die aan het festival zitten dit jaar heeft het wel een legendarisch optreden aangeboden. Het Nederlandse podiumdebuut van een groep die nog heel groot gaat worden.

Ziggi is een welkome gast op festivals. Gezien zijn genre moet hij hier dus ook maar komen spelen. Uiteraard met de Renaissance Band en voor de gelegenheid heeft hij ook Maikal X meegenomen. Deze veelbelovende reggae artiest neemt het eerste gedeelte van de set voor zjin rekening en doet dat met verve. Gewoon zuivere sang, een strak spelende Renaissance Band en een leuke performance. Niets meer aan veranderen. Ziggi laat het daarentegen een beetje afweten. Festivalmoe? Zijn showtje -waarin voor hijzelf veel over het podium springt- is nogal zouteloos. Het publiek gelooft het eigenlijk ook wel en laat zich vooral meevoeren door de band. Volgende keer beter Ziggi.

Roni Size heeft een stuk minder moeite met het publiek. Jungle leeft nog, dat is duidelijk vanavond. Het is de eerste keer vandaag dat de Westerliefde goed vol staat. Roni draait zoals we van hem gewend zijn: strak en sterk. Jungle, drum 'n bass en soms zelfs een snufje elektro. De zaal vindt het prima, en danst en springt er op los. Eigenlijk had dit wel een groter podium verdiend.

Het was dus erg rustig op het festivalterrein vandaag. Later wordt het drukker. Als De Jeugd Van Tegenwoordig optreedt staat de gehele Gashouder zowaar vol. Vreemd? Neh, gewoon hetzelfde kunstje dat de enfants terrible van de Nederlandse scene al het hele jaar uitvoeren. Het werkt nog steeds. Toch is het jammer dat de afsluitende acts van Nederlandse bodem zijn. Volgend jaar misschien één dag? En een festival voor de straat en jeugd of voor de Amsterdamse elite? Indien de organisatie voor het laatstgenoemde gaat sla ik volgend jaar over.

12

123456
 foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009  foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Lamb foto Raw Rhythm 2009 Jiggy Djé foto Raw Rhythm 2009 Jiggy Djé foto Raw Rhythm 2009

123456

CANAL PARADE AMSTERDAM GAY PRIDE 2009Je kan het niks vinden of een feest, feit is dat er jaarlijks duizenden roze...

DOUR 2009 Dour werd dit jaar door ruim 140.000 man bezocht en geld dan ook niet voor...