VERSLAG: Lowlands 2009

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 192 foto's.

123

Dag 2

Voor de late vogels met wat biertjes achter de kiezen van de avond en nacht ervoor, is het lekker wakker worden met de frisse 0ne Trick Pony. Hoewel het jonge meisje uit het Noorden van het land erg schuw lijkt tussen de nummers door, staat ze haar mannetje wel via de vlijmscherpe, humoristische teksten. Wellicht is dat haar trucje? (EL)

Ook een goed trucje is Reverend & The Makers. Een band die het best te vergelijken is met Arctic Monkeys, maar dan met veel meer soul en een optreden dat wél boeiend is om te kijken. En dat komt niet alleen door de knappe brunette die percussie doet en leuke dansjes, maar ook door de publieksparticipatie die de muziek op gang brengt. De Grolsch tent doet goed mee. Als elke kerkmis eens zo was.... (EL)

Ook al stond Patrick Wolf in 2005 en 2007 op Lowlands, toch zijn we blij dat hij ook dit jaar weer van de partij is. Singer-songwriter Patrick is met zijn gebleekte haar en goud pakje een opvallende verschijning in de India tent. Door zijn theatraal optreden vermaakt hij het publiek zonder probleem en kijken wij vol verbazing naar zijn gekke dansjes. En bij het nummer 'Accident & Emergency' gaat hij ook nog even het publiek in. Zijn muziek is in eerste instantie niet zo toegankelijk, dit komt mede door vele de tempo wisselingen en vreemde samples. Heb je deze geniale singer-songwriter (alweer) gemist op Lowlands dan heb je geluk, want hij staat 28 september 2009 in Paradiso. (MS)

Het uit Modeselektor en Apparat ontstane trio Moderat is de eerste act van de dag die de Bravo op z'n kop weet te zetten. De heerlijke beats in combinatie met het zomerse weer zorgen voor een niet te vermijden feestgevoel. De toon voor de zaterdag is gezet. (KdJ)

Er was iets met een mystery guest op Lowlands, maar vreemd genoeg was dit weinig mystery. Lowlands publiek is niet avontuurlijk genoeg om een mystery guest te gaan bekijken als hier niets over bekend was, maar in dit geval was alles al bekend. De Grolsch en het gehele terrein daaromheen loopt dan ook direct na Moke helemaal vol voor Them Crooked Vultures. Wie? Josh Homme (Queens Of The Stone Age) op gitaar en zang, Dave Grohl (Foo Fighters) achter het drumstel, John Paul Jones (Led Zeppelin) op bas en toetsen en Alain Johannes als tweede gitarist. Een band waar nog niemand iets van kent. Een band die tot nu toe alleen geheime optredens heeft gedaan. Een superband. En die benaming maken ze dit optreden waar. Hoewel de stijl niet veel anders is dan Queens Of The Stone Age met een eetlepel Foo Fighters en een snufje Led Zeppelin verrassen ze toch met louter onbekende nummers. Lekker hard, lekker vuig, lekker goed. Niet meer, en niet minder. (EL)

Het is jammer dat er buiten de tent bijna niks te horen valt en het er meer om gaat dat je kan zeggen dat je erbij was, maar we zullen vast nog wel een herkansing krijgen. Lady Sovereign doet het in de X-Ray op haar eigen manier: ze komt te laat opdagen. De vrouwelijke grime-artiest weet met nummers als 'Pennies' en 'So Human' alles behalve te overtuigen. Een gemiste kans, iets wat deze editie een gewoongoed blijkt. (KdJ)

Het is alweer avond als we in de Grolsch tent zijn aangekomen bij Wilco. Deze alternatieve rockband afkomstig uit Chicago, bestaat al vijftien jaar. De tent is aardig gevuld wanneer het optreden begint. We horen een setlist met alternatieve rocknummers, afwisselend van rustige nummers tot scheurende gitaren. Tijdens de instrumentale gedeelten valt het mooie samenspel tussen de bandleden op. En hoe wild de gitaren ook gaan, de zanger blijft rustig zingen. Tijdens het concert loopt helaas de tent langzaam leeg. Nee, bij Wilco dus geen spectaculaire show maar wel mooie muziek. En daar draait het eigenlijk toch wel om dit weekend. De grote Grolsch tent maakt de show helaas wat minder intiem, maar het positieve is dat ze terug komen naar Nederland. In november kun je ze weer zien in de Effenaar of Paradiso. (MS)

Hoe kan de slechtste band op het programma van Lowlands toch overtuigen? Vraag dat brokeNCYDE maar. Het crunkcore genre komt erg snel op, wat we al zagen met Hollywood Undead op Pinkpop, maar eerlijk is eerlijk: brokeNCYDE zijn toch wel de koningen in het genre op dit moment. Normaal met z’n vieren maar nu maar met z’n tweeën en een cd’tje krijgt de band uit New Mexico de hele X-Ray mee met precies wat ze moeten doen: onzinnige nummers rappen, zelfkennis en lekker grof zijn. “You know, we suck, say it: ‘Fuck brokeNCYDE, fuck brokeNCYDE’” en dat laat de bunker zicht niet twee keer zeggen. Oh ja, onsamenhangende anekdotes behoren ook tot het repertoire van de band, maar dat kan ook door externe factoren komen. brokeNCYDe is zó slecht en fout, dat je het wel goed móet vinden. Of dat dan is omdat je ze écht goed vind of om ze uit te lachen maakt niet uit. Gewoon goed. Punt. (EL)

Deze nacht is de nacht van de drum'n'bass en niemand minder dan onze eigen trots Noisia zal dit genre inluiden. Chase & Status en Brookes Brothers zullen de nacht doorzetten en zorgen voor een lang spelletje voetje van de vloer. (KdJ)

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12345678910111213141516
Roosbeef foto Lowlands 2009 Roosbeef foto Lowlands 2009 Roosbeef foto Lowlands 2009 Roosbeef foto Lowlands 2009 White Lies foto Lowlands 2009 White Lies foto Lowlands 2009 White Lies foto Lowlands 2009  foto Lowlands 2009  foto Lowlands 2009 Delain foto Lowlands 2009 Delain foto Lowlands 2009 Delain foto Lowlands 2009

12345678910111213141516

HUNTENPOP 2009De twintigste editie van Huntenpop werd dit jaar enkele kilometers verder dan...

SZIGET 2009 Met bijna 400.000 bezoekers brak Sziget dit jaar zijn eigen record van...