VERSLAG: Pinkpop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 31 foto's.

Naar het Pinkpop persconferentie verslag

123456

Pinkpop verslag deel 2 maandag

De Britse belofte Kaiser Chiefs waren een paar weken geleden hét hoogtepunt op het Amsterdamse London Calling waar ze samen speelden met de eerder genoemde Thirteen Senses en mogen vandaag hun trucje doen op Pinkpop. Een laatste mogelijkheid om deze band op zo'n klein podium als vandaag te zien spelen! De band staat een grote toekomst tegemoet en Pinkpop heeft ze meteen binnengehaald nu het nog kan. Kaiser Chiefs staat onder leiding van een iets wat ADHD-achtige zanger, het zou zo een broertje kunnen zijn van Keith Flint (The Prodigy) fluister ik mezelf nog even in. Deze man staat continue te springen terwijl zijn kornuiten lekker stevige Engelse rockmuziek maken. Eerder noemde ik Thirteen Senses al typisch Engels, maar die woorden neem ik meteen weer terug terwijl Kaiser Chiefs het podium betreden. Het lijkt net alsof ik naar een wederopstand van The Beatles sta te kijken, bloempot kapsels en overhemden. Kaiser Chiefs, of in ieder geval zanger Ricky Kaiser doet het meeste met het publiek dit weekend. Tot twee keer toe springt deze van het podium af, en rent naar zijn fans. Ook de microfoon wordt nog het publiek ingegooid, zodat er meegezongen kan worden door het publiek, om later weer terug te keren om een stukje te crowdsurfen. Foei!

Golden Earring houden er niet van om in het daglicht te spelen, maar hebben toch genoegen genomen met deze plek. De Haagse band is een klassieker op het festival. 35 jaar geleden, op de allereerste Pinkpop waren deze mannen ook al aanwezig. Jan Smeets is zelf een grote fan van de band wat blijkt uit de aankondiging die hij geeft. Veel jonge bezoekers zullen niks hebben met de band terwijl het voor de “echte” die-hard bezoekers jeugdsentiment is. Alle bekende nummers komen tijdens dit greatest hits optreden voorbij. Ook wordt er een nummer speciaal voor Smeets opgedragen die waarschijnlijk achter het podium staat te swingen.

Wat gezegd is over Kaiser Chiefs geldt ook zeker voor Bloc Party. Ook dit is een Britse band, en ook zij zullen waarschijnlijk al snel niet meer op podia als dit staan. We weten allemaal nog hoe snel Franz Ferdinand omhoog schoot, en ook het succes voor Bloc Party zal niet lang op zich laten wachten. Zanger Kele Okereke heeft voor de gelegenheid een briefje bij zich met daarop wat Nederlandse zinnetjes. In heel gebrekkig Nederlands vraagt Kele “Hebben jullie het naar jullie zin”, Het publiek moet lachen en reageert uitbundig. Jammer dat het een beetje qua interactie daarbij blijft. Af en toe gaat de microfoon wel richting publiek, en wordt er op commando geklapt. Wel is het goed om te zien dat Bloc Party met hun muziek absoluut uniek zijn, en al helemaal in het Britpop genre waar al gauw veel op elkaar lijkt. Het Engelse accent is overduidelijk aanwezig, maar zeker wel onderscheidend. De muziek doet me een beetje denken aan Radiohead, voor diegene die nog nooit van Bloc Party gehoord hebben. Dezelfde soort melancholie vind je ook in Bloc Party, en eigenlijk ook in het live optreden komt dit een beetje terug. In het publiek stonden Engelsen die speciaal voor hun helden (Kaisers Chief en Bloc Party) richting Landgraaf waren afgereisd.

Ooit voor de lol begonnen als Metallica cover bandje en uiteindelijk doorgebroken met hun eigenwerk. Er is niets bijzonders aan het coveren van Metallica maar door dit op vier cello’s te doen weet de band een duidelijk eigen sound te geven. We hebben het hier natuurlijk over Apocalyptica. Die momenteel spelen in de 3FM tent. Jammer dat de heren ervoor hebben gekozen on-tour een drummer mee te nemen. Het geluid van deze is zo overweldigend dat de cello’s slechts een bijzaak worden. Dat de Metallica nummers nog steeds in het repetoire zitten blijkt met het nummer Nothing Else Matters.

“Exclusief op Pinkpop” riep Jan Smeets op de persconferentie en werd met deze zin later vaak in de maling genomen wanneer de band op heel wat meer plekken te zien was. We hebben het hier natuurlijk over het Haagse Kane. Ten eerste is het belachelijk dat deze ná The Earring speelt. Kane maakt zijn debuut op Pinkpop als vervanger van Anouk een aantal jaar geleden en Dinand Woesthoff en zijn mannen zijn sinds dat optreden elk jaar weer terug te vinden. De band komt volgende week met hun nieuwste album Fearless en laat hun “nieuwe sound” al vroeg in het optreden horen met de hier afkomstige single Something To Say.

De laatste band van Pinkpop is Faithless. “Ja, alweer Faithless!” aldus Jan Smeets. De grote man achter Pinkpop ziet dus zelf ook in dat de Faithless fans de afgelopen jaren al aan hun trekken zijn gekomen. Een grappig feitje is dat deze act de vierde is die overeenkomt met het TMF Awardfeest in de Ahoy’ dit jaar. Faithless kwam onlangs met de cd “Forever Faithless: The Greatest Hits”. Wat inderdaad een overzicht is van die tienjarige loopbaan van Rollo Armstrong en Sister Bliss (beter bekend als Faithless). Ook vanavond doet denken aan een jaaroverzicht wanneer alle reeds klassiekers voorbijkomen.

Wat één van de mindere edities van Pinkpop zou moeten zijn en volgens sommige geruchten misschien wel de laatste Pinkpop zou kunnen zijn, werd de leukste waarvan ik tot nu toe heb mogen genieten. Geen lange rijen bij de camping wc’s/douches/winkel, geen drukkende menigte die allemaal vooraan willen staan, een fijne sfeer op de camping (Ajeto, Buurman!), anderhalve dag lekker weer en lekker bandjes kijken. Geweldig.

123456

123
Beth Hart foto Pinkpop 2005 Beth Hart foto Pinkpop 2005 Bloc Party foto Pinkpop 2005 Bloc Party foto Pinkpop 2005 Di-rect foto Pinkpop 2005 Di-rect foto Pinkpop 2005 Gabriel Rios foto Pinkpop 2005 Gabriel Rios foto Pinkpop 2005 Golden Earring foto Pinkpop 2005 Golden Earring foto Pinkpop 2005 Golden Earring foto Pinkpop 2005 Kaiser Chiefs foto Pinkpop 2005

123

DYNAMO OPEN AIR 2005In het Brabants Dagblad staat dat de regen zaterdag met bakken uit de hemel...

DAUWPOP 2005 Alanis Morisette, DJ Tiesto en de Toy Dolls het kon niet op voor Dauwpop in...