VERSLAG: Lowlands 2002

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 47 foto's.

123

Zaterdag

Zaterdagochtend wordt Lowlands gewekt door de regen die op het tentzeil tikt. Het zal bijna de gehele dag blijven regenen, en het terrein verandert al gauw in een moeras waar je maar met moeite doorheen kan en waar je moet oppassen dat je je schoenen niet ergens in de zuigende modder kwijtraakt. Hierdoor wordt de gang van podium naar podium ernstig bemoeilijkt waardoor een hoop moois gemist wordt.

De dag begint met Peter Pan Speedrock dat dit jaar al bijna elk festival aandeed en ook heel terecht een plekje in de golf heeft veroverd. Een deel van het publiek stond duidelijk slechts even te schuilen en wordt niet al te aangenaam verrast door de ordinaire rock op de vroege morgen. Voor degenen die er wel op zaten te wachten (nog steeds een erg goed gevulde tent) is het optreden opnieuw erg de moeite waard.

Speciaal voor de gelegenheid heeft Smogus t-shirts laten drukken met op de achterkant de tekst 'Lowlands 2002, made it nasty'. Dat doen ze inderdaad maar wel in de positieve zin. Smogus maakt Nu-metal, maar dan met erg veel hip hop invloeden, waardoor de band toch een eigen geluid creëert, iets dat maar weinig bands in dit genre lukt. Waarchijnlijk zien we ze een van de komende edities nog wel terug in een grotere tent.

Dommelsch, het enige open lucht podium, is op een dag als deze niet bepaald de aantrekkelijkste plek om te spelen. Gelukkig weten de mannen van Beef, de Nederlandse reggae-sensatie, met hun vrolijke klanken even de wolken te verdrijven. Misschien droomde ik een beetje weg bij de muziek, maar ik meende zelfs een paar zonnestralen te zien. Het toegestroomde publiek doet wanhopige pogingen een beetje te dansen, dat wordt bemoeilijkt doordat men tot de enkels in de blubber staat.

Het optreden van Incubus is bijzonder goed en strak, de band heeft nou eenmaal een hoop erg sterke nummers. Incubus vind het zelfs niet nodig hun grootste hit 'A certain shade of green' te spelen. Bovendien bevat de band uitsluitend goede muzikanten en is het feit dat Brandon Boyd elk concert weer zijn shirt uittrekt al een mooi vooruitzicht voor de vrouwelijke helft van het publiek. Alle ingrediënten dus voor een gewelidg concert, maar dat wordt het zeker niet. Daarvoor is dit te duidelijk een routineklus in een lange rij identieke optredens.

Voor het eerst wordt er op Lowlands ook serieus aandacht besteed aan cybergothic. Project Pitchfork en VNV Nation mogen spelen en tussendoor en na afloop is er de Distorted Disco. Voor een relatief grote groep mensen is dit kennelijk een goede reden de schaarse rugzak-ruimte te vullen met een extra zwarte jurk of latex broek/shirt. Tot in de late uurtjes wordt er gedanst op voornamelijk industrial en gothic techno. Een geslaagde avond die voor herhaling vatbaar is.

123

FOTOGRAFIE: Andreas Terlaak

1234
Peter Pan Speedrock foto Lowlands 2002 Silkstone foto Lowlands 2002 Silkstone foto Lowlands 2002 Silkstone foto Lowlands 2002 The Bees foto Lowlands 2002 The Bees foto Lowlands 2002 The Bees foto Lowlands 2002 The Bees foto Lowlands 2002 Arid foto Lowlands 2002 Junkie XL foto Lowlands 2002 Junkie XL foto Lowlands 2002 Junkie XL foto Lowlands 2002

1234

LOWLANDS 2001De headliners waren dit jaar: System Of A Down, Live, Placebo en Nelly...

ARTQUAKE 2001 FOTO'S De fotograaf van Festivalinfo kon zich vergrijpen op Artquake aan artiesten...