VERSLAG: Lowlands 2002

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 47 foto's.

123

Zondag

Na de regen van zaterdag is het zondagochtend gelukkig weer een stralende zon die ons wekt. Nog niet helemaal bijgekomen van de inspanningen van de afgelopen dagen kun je nog even doordromen met de mooie luisterliedjes van Rosemary's Sons. Ondanks het vroege tijdstip staat de charlie tent volledig vol met enthousiaste fans, hetgeen de band ertoe aanzet nog maar eens even het beste beentje voor te zetten. Als je iets zwaarders nodig hebt om te ontwaken kun je het beste even langs het Dommelsch podium voor de Nu-metal van Dreadlock Pussy. Twee jaren geleden stonden ze ook al op Lowlands, sinds die tijd is de band duidelijk gegroeid. Waar ze eerst wel erg duidelijk idolen als Korn en Coal Chamber kopieerden hebben ze nu hun eigen draai gevonden. Bovendien staat de band live ook erg sterk.

Een mooie zomerdag als deze leent zich uitstekend voor reggae of ska. Bij Israel Vibration wordt je op je wenken bedient, Voor velen is dit niet echt een bekende naam, maar er worden deze dag een hoop zieltjes gewonnen. Na elk nummer klinkt het applaus weer net iets harder dan na het vorige nummer en langzaamaan kunnen steeds minder mensen de vrolijke beats weerstaan en wordt er lustig op los geskankt.

De pretpunk van New Found Glory is op zich weinig opzienbarend, ze klinkt een beetje als die vele andere pretpunkbandjes. New Found Glory slaagt er wel in de muziek live zuiver te reproduceren en dat is bij veel van die andere pretpunkers weer duidelijk niet het geval. Voor de punkliefhebbers dus zeker de moeite waard. Tegelijkertijd speelt Filter in de golf. Filter gaat lekker hard en meedogenloos tekeer, maar weet ook op tijd even rust in de set te brengen met de wat rustigere nummers. Die korte rust kan het publiek goed gebruiken om daarna weer vol overgave op en neer te springen.

Dj Shadow voorziet zijn freaky scratch en dj experimenten van de nodige uitleg, zodat iedereen goed begrijpt waar hij eigenlijk mee bezig is. Ondanks die waarschuwingen waagt een enkeling zich heel dapper aan een danspasje. Daar is deze Dj duidelijk niet voor gekomen, de grote meerderheid begrijpt het duidelijk wel en staat ademloos toe te kijken.

Na vele jaren afwezigheid zijn The Breeders weer live te bewonderen. Erg leuk om de band nog eens live te zien, maar dat is ook wel een beetje het enige leuke. De band speelt live veel te slecht om het verder enigszins noemenswaardig te maken. Toch is het Lowlands publiek vriendelijk als altijd en klapt hartstochtelijk mee. Dat doet het ook bij Jaya The Cat, maar daar is het zeker verdiend. De band mixt muziek a la The Clash met reggae, ska, rap en nog een aantal genres, hetgeen resulteert in een bijzonder feestelijk geluid. Zowel band als publiek kunnen er geen genoeg van krijgen en vieren samen een van de leukste feestjes van Lowlands.

Dat The Dandy Warhols populair zijn wordt het hele weekend lang erg duidelijk gemaakt. Niet een van de Dj's die na aflooop van de bands het publiek mogen vermaken ontkomt aan die ene hit van die reclame. De Warhols zijn bovendien ook nog eens een erg goede live band, een mooie afsluiter dus voor de Golf.

123

FOTOGRAFIE: Andreas Terlaak

1234
Peter Pan Speedrock foto Lowlands 2002 Silkstone foto Lowlands 2002 Silkstone foto Lowlands 2002 Silkstone foto Lowlands 2002 The Bees foto Lowlands 2002 The Bees foto Lowlands 2002 The Bees foto Lowlands 2002 The Bees foto Lowlands 2002 Arid foto Lowlands 2002 Junkie XL foto Lowlands 2002 Junkie XL foto Lowlands 2002 Junkie XL foto Lowlands 2002

1234

LOWLANDS 2001De headliners waren dit jaar: System Of A Down, Live, Placebo en Nelly...

ARTQUAKE 2001 FOTO'S De fotograaf van Festivalinfo kon zich vergrijpen op Artquake aan artiesten...