VERSLAG: Graspop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 66 foto's.

12345

Vervolg van zondag

De Oceanen treden al voor de derde keer aan op Graspop en spelen dan ook een thuismatch. Zanger Tijs Vanneste geniet zichtbaar van de reacties van het publeik en ontspannen staat de band op het podium. Ondanks een matig geluid en het vroege uur ztten ze toch een krachtige en gevarieerde set neer.

Met extreem harde metalcore opent Hatesphere de hardcore tent. Hatesphere blijkt te beschikken over een geweldige drummer die luistert naar de naam Anders Gyldenøhr. Deze man kan fantastische snel spelen en weet daarbij ook nog eens complexe ritmes in te vermengen. De rest van deze Deense band laat ook een goede indruk achter. Er zijn overwacht veel mensen zo op de vroege morgen.

Axel Rudi Pell is uiteindelijk toch aangekomen en de melodieuze hardrock/metal van deze groep zorgt voor ons voor het hoogtepunt van het festival. De meestergitarist laat zijn zanger en keyboardspeler de show stelen en stelt zich bescheiden op als gitarist. Grote klasse en wàt een verschil met Yngwie Malmsteen, die duidelijk de ster komt uithangen en de weide onophoudelijk bestookt met vingervlugge solo's. Prachtig gespeeld, maar we missen toch vooral wat herkenbare nummers.
Pell heeft daar geen gebrek aan. De man kan dan ook putten uit een enorm repertoire maar leek toch ook veel recent werk te brengen. Zanger Johny Gioeli was ook uitstekend bij stem, zweepte het publiek onophoudelijk op en benutte samen met de bassist én de keyboardspeler ook perfect de ruimte op het podium. Het is trouwens de eerste keer dat we een keyboardspeler een solo zien spelen terwijl hij met zijn keyboard én keyboardstandaard over het podium holt. Conclusie: een enthousiaste band en een prachtig optreden. Grote klasse.

Murphy’s law brengt punk met zich mee. In tegen stelling tot H20 op vrijdag wordt deze band wel positief door het publiek ontvangen. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat Murphy’s law niet erg serieus doet. Nummers krijgen de titel ”A Six Packbeer tot ‘A Four Packbeer. Murphy’s law waagt het zelfs om te eindigen met enkele ska nummers. Dit bleek geen verkeerde keuze, want het publiek geniet. Misschien heeft het publiek zin in wat ontspanning?

Walls of Jericho is de bekendste hardcore band met een vrouwelijke zangeres. Het vrouwelijke aan haar stem is niet te horen. Het zangwerk klinkt niet goed. Dit komt waarschijnlijk omdat de microfoon nog op een metal afstelling staat waardoor de harde accenten van de zang niet goed overkomen. Ook andere hardcore bands hebben last van dit fenomeen. Met een eigen versie op het bekende Pennywise nummer Bro Hymn sluit Walls of Jericho af.

12345

123456
 foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005  foto Graspop 2005

123456

ROSKILDE 2005Roskilde is één van de grootste meerdaagse festivals in de wereld. Dit jaar...

ROCKIN' PARK 2005 Het kan niet op voor Nijmegen dit jaar. Net nadat de stofwolken van Rammstein...