VERSLAG: Roskilde 2005

Festivalinfo was aanwezig op Roskilde Festival 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 61 foto's.

1234567

Dag drie van Roskilde

Het is warm en dus tijd om af te koelen in de Metropol tent, hier speelt Svartbag. Dit is een band die je in een soort van trance brengt met zijn lange tonen. De muziek is scherp, maar net niet zo scherp dat je oren gaan protesteren. Het ritmische geluid van de bekkens brengt Metropol geheel tot rust. Na dit optreden is het nodig om weer opnieuw wakker te worden. Even flink gapen en dan snel op naar gitaargigant Bjorn Berge. Het is een prachtig gezicht om zo’n grote bikkel, met een zo'n klein gitaartje te zien. Maar wat een geluid weet hij te produceren! Hij zit en bedient met zijn voet een baspedaal, waardoor hij in zijn eentje toch nog een redelijk compleet geluid neer zet. Er is wat western, er is wat blues, er zijn Frank Zappa covers en er is humor. Toch mis je op een gegeven moment een band om het geheel te ondersteunen.

Wat krijg je als je Mike Patton, Buzz Osborne (Melvins), Trevor Dunn (Mr. Bungle) en last but not least Dave Lombardo (Slayer) bij elkaar zet? Het antwoord luidt; Fantomas een band die, regelrechte horror muziek maakt. Zelden heb ik zoveel onorthodoxe ritmes achter elkaar gehoord. Het drumstel is gigantisch en hangt vol met toeters en een enorme hoeveelheid tom’s! Het is echt een spektakel om deze band te aanschouwen. Mike Patton is de zanger en gaat met groot gemak over van screamcore in death metal en van death metal weer in nu metal. Hij geeft de drummer af en toe seintjes en dat geeft de indruk dat de band delen improviseert. De samples die gebruikt worden zijn ook zeer treffend. Kortom, Fantomas is een sensatie om te zien!

Jimmy Eat World, staat verrassend genoeg, op het hoofdpodium. De band heeft natuurlijk al behoorlijk wat gepresteerd, maar bij het begin van het optreden loopt het nog niet bepaalt storm. De sfeer komt er later toch goed in door veel nummers van het album ‘’Bleed American’’ en het nieuwe en tevens goed ontvangen album ‘’Futures’’. Het is heerlijk meezingen in de zon met hits als ‘’In The Middle’’ en ‘’the Authority Song’’. Het komt dus toch nog helemaal goed met dit optreden. Toch is het jammer dat deze band een erg nerdy uitstraling heeft, want als het allemaal charismatische muzikanten waren geweest, was de band zonder twijfel nog veel groter geweest.

‘’In Your Honor’’ van de Foo Fighters, is wel een heel bijzonder album geworden. De dubbel-cd bestaat uit een lekkere rock cd en een wat intiemere cd met akoestische liedjes. Grote namen werkten mee aan de cd, zoals Josh Hommes (Queens Of The Stone Age), John Paul Jones (Led Zepplin) en Norah Jones. De verwachtingen zijn hoog en het veld is afgeladen. Na lang wachten komt de band onder luid applaus het podium op. Grungelegende Dave Grohl begint met ’’In Your Honor’’, toevallig genoeg ook het eerste nummer van de cd. Een ander nummer van ’’In Your Honor’’ dat de Foo Fighters spelen, is het prachtige ’’Best Of You’’. Meteen is duidelijk dat de band ook voor de optredens een duidelijke keuze maakt tussen het harde werk en de akoestische liedjes. Voor het optreden gaat de voorkeur naar de bekende hardere nummers. Dit is best zonde, want de akoestische liedjes zijn minstens net zo goed en zouden juist een prachtig rustpunt kunnen vormen in de show. De Foo Fighters vinden het contrast schijnbaar te groot. Hoogtepunt van het optreden is het uitstapje dat Dave Grohl maakt door het publiek naar de toren van de geluidsman. Hij rockt daar even lekker verder om vervolgens onder luid gejuich weer het podium op te klimmen. De show is ontzettend strak en na de afsluiter ’’Breakout’’ loopt iedereen tevreden naar het volgende optreden.

1234567

123456
...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005 ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005 ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead foto Roskilde 2005  foto Roskilde 2005 Angu foto Roskilde 2005 Athlete foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Audioslave foto Roskilde 2005 Bjorn Berge foto Roskilde 2005 Bloc Party foto Roskilde 2005  foto Roskilde 2005

123456

PARKPOP 2005Parkpop is het grootste eendaagse festival van Europa. Als zo'n festival 25...

GRASPOP 2005 Dit jaar viert het Belgische Graspop Metal Meeting haar tien jarig bestaan....