VERSLAG: Earthshaker Fest

Festivalinfo was aanwezig op Earthshaker Fest 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

123

Eartshaker Fest - deel 2

Vrijdag
Vandaag is dan het echte begin van het Earthshaker Fest. Symphorce bijt om 11 uur het spits af. De naam doet vermoeden dat het hier om symphonische metal gaat maar deze band, met o.a. de zanger van Brainstorm in de gelederen, zet gewoon een lekkere metalrockshow neer. Graveworm heeft in het verleden Nederland al eens aangedaan tijdens één van de vele metalfesten. De Italianen geven een overtuigende show weg. Waarschijnlijk één van de bands die vandaag een aantal zieltjes erbij wint gezien de reactie van het publiek. Evidence One uit Duitsland krijgt een zelfde reactie van het publiek maar deze is minder verdiend. Wellicht het voordeel van thuis spelen?

Ook de Apokalyptischen Reiter hebben een thuiswedstrijd want ook dit is een Duitse band. Op festivals in Duitsland kun je bijna niet om deze band heen en aldus ook in Geiselwind. Het optreden begint met een redelijk flauw SM-showtje maar het rest van het optreden mag er wezen. De zang betreft een mooie afwisseling tussen grunt en melodische zang. De zang van Loudness is ook een stuk beter deze dag dan de dag ervoor. Toch moeten de Japanners het vooral hebben van het sterke technische gitaarwerk. Nog meer Duitsers vandaag. Grave Digger zet een goeie show neer. Niet meer, niet minder. Waarschijnlijk de publiekslievelingen van vandaag.

Een echte ontdekking vandaag is de band Mercenary. Vandaag de eerste band die in de binnenhal speelt. Goeie afwisseling tussen Death Metal en traditionele metal. Goede zang kortom alles klopt aan deze band. De nieuwe c.d. ’11 dreams’ gaat mee in de tas naar huis.

Op het hoofdpodium gaat het verder met de Children of Bodom. Alexi vindt de pit ‘richtig metal’. Goeie show alhoewel het gerochel en geschraap in de microfoon niet door iedereen gewaardeerd zal worden, zeker niet door degene die de fluim in ontvangst mag nemen… Rhapsody heeft de vaart er wat minder in vandaag want het keyboard is kwijt. Ruim een kwartier te laat wordt de band met de aankondiging van Christopher Lee gestart. Helaas vertelt deze via video dat hij toch niet aanwezig kan zijn om persoonlijk de mooie teksten voor te lezen. Toch brengt de beelden mij in de juiste middeleeuwse, epische sferen voor de nummers van Rhapsody. Jammer dat we deze band niet af en toe in Nederland zien.

In de hal is het dan al weer tijd voor Force of Evil; metal in de sfeer van de jaren 80. De nummers op zich staan als een huis maar door de veel te lange pauzes tussen de nummers wil het niet echt vlotten. Ook de motoriek van de zanger komt enigszins onbeholpen over.

Om half twaalf is het tijd voor de headliner van de eerste dag: Nightwish. Jammie Jammie. Al ben je geen fan van Nightwish dan nog moet het enthousiasme en spelgenot je toch over de streep trekken. Natuurlijk voor degenen die het voorrecht hebben de band vaker te zien zullen de vaste elementen inmiddels wel herkenbaar zijn. Desalniettemin alle lof voor de headliner van vandaag en speciaal voor de cover van Pink Floyd die de heren van de band samen neerzetten. Kippevel!

123

1234
Die Apokalyptischen Reiter foto Earthshaker Fest Die Apokalyptischen Reiter foto Earthshaker Fest Children of Bodom foto Earthshaker Fest Children of Bodom foto Earthshaker Fest Destruction foto Earthshaker Fest Dimmu Borgir foto Earthshaker Fest Dimmu Borgir foto Earthshaker Fest Dimmu Borgir foto Earthshaker Fest Disbelief foto Earthshaker Fest Disbelief foto Earthshaker Fest Evidence One foto Earthshaker Fest  foto Earthshaker Fest

1234

ZOMERCARNAVALDat de zomer in 2005 wat tot nu toe wat tegenvalt was op het Zomercarnaval...

NORTH SEA JAZZ 2005 De laatste keer in Den Haag en het 6e lustrum, het belooft een bijzondere...