VERSLAG: Earthshaker Fest

Festivalinfo was aanwezig op Earthshaker Fest 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

123

Earthshaker Fest - deel 3

Zaterdag
Als we op zaterdag het terrein van het festival op komen lopen horen we After Forever al. Dat is vreemd want de band moet om kwart voor 12 spelen en het is nu pas half twaalf. Snel richting fotopit maar we mogen er al niet meer in want dit is het laatste nummer. Na navraag blijkt het hele programma omgegooid te zijn. Jammer want After Forever hadden we graag gehoord. Achteraf blijkt de reden van deze omzetting zoals al eerder gezegd de eis van Manowar om in plaats van twee uur, drie uur te spelen en is de organisatie genoodzaakt de eerste band naar de hal te verhuizen en de rest van het programma op het hoofdpodium om te gooien.

Disbelief was afgelopen kerstmis deel van de X-mass Metalfest tour. De band wil zijn beste beentje voorzetten en knalt er vanochtend eens flink tegen aan en zet een goeie show neer. Ook Destruction kan rekenen op de steun van het publiek. Schmier en consorten vervangen vandaag Overkill die op het laatste moment hebben afgezegd. Maar niet getreurd want ook Destruction mag er vandaag wezen.

Primal Fear en Masterplan passen redelijk in het zelfde straatje. Jammer dat deze bands na elkaar spelen maar wie van dit type metal houdt dik 2 uur genieten. Natuurlijk speelt Primal Fear zijn inmiddels klassieker ‘metal is forever’. Voor fotografen is de band Masterplan helemaal een koud kunstje om te fotograferen omdat frontman Jorn Lande alle standaard metalposes tot in de finesse beheerst en deze één voor één tijdens de eerste drie nummers afwerkt.

Even voor half zes springt Hypocrisy op de buhne. Voorman Peter Tatgren staat vandaag weer lekker strak in de microfoon zijn songs af te werken.

JBO is waarschijnlijk een band die het buiten de landsgrenzen van Duitsland niet ver zal schoppen. Dit zegt overigens niets over de kwaliteit van de band, die is aanwezig, dus we stoppen het maar in het hokje ‘typisch Duitse humor’. De band covert alle mogelijke bekende metalnummers maar geeft hier zijn eigen komische draai aan. Ja…. je moet er van houden.

Ook Testament kan vandaag niet aanwezig zijn en wordt vervangen door Dimmu Borgir. Deze band is momenteel bezig in de studio maar vond het Earthshaker Fest een welkome afwisseling en heeft aldus het hoge Noorden verruild voor Zuid Duitsland. De roep om Manowar vanuit het publiek wordt luider maar wordt verstomd door de alles omver blazende show van de Noren. De set bestaat voornamelijk uit de bekende nummers met één uitzondering. Voorman Shagrath geeft echter geen uitsluitsel of het hier een heel oud nummer betreft of dat er sprake is van een nieuw materiaal.

Manowar, Manowar, Manowar scandeert het publiek en even na elven is het dan zover. De Kings of Metal betreden het podium voor een show die drie uur zal duren! Wie echter drie uur speeltijd verwacht komt bedrogen uit. Na dik een uur goeie show begint de ellende. De bassolo van Joey de Maio mislukt door een kapotte amplifier. Joey blijkt een perfectionist te zijn en geeft aan dat als het niet goed kan het dan maar helemaal niet hoeft. Als je het niet bevalt dan ‘......’ je maar op.
Tijd voor de speciale gasten. In het verleden is drie keer verwisseld van drummer en twee keer van gitarist en alle oude leden mogen tijdens het optreden hun opwachting maken. Dit blijkt een succes voor zowel band, oude leden als publiek. Daarna gaat het echt mis. Joey begint zijn speech dat metal eigendom is van Duitsland. En waarom. Omdat Wagner, de componist en volgens Joey uitvinder van metal, geboren is in Duitsland. Helaas denkt de kleinzoon van Wagner daar anders over en wil niet meewerken aan de show. Om Wagner toch te eren wordt het 100-koppige orkest en 100-koppige koor te voorschijn getoond en wordt een nummer ingezet dat op een klassiek concert niet zou misstaan. Daarna volgt een rits aan bedankjes aan de familie dankzij wie het festival mogelijk is, de oude roadie van Manowar, de oude leden van Manowar…………… Na ruim een uur oeverloos geouwehoer geven we gehoor aan de oproep van Joey: we gaan ervan door. Duidelijk mogen zijn uit het hele verslag dat Manowar geen punten heeft gescoord bij ons de afgelopen dagen. Een fanconventie waar de band niet of nauwelijks te zien is en hier de niet minne som van € 50 voor vragen, afzeiken van grote bands en hier zelf iets tegenover zetten wat nog het dichtst in de buurt komt van kattegejank, op het laatste moment de hele line-up op zaterdag laten omgooien en dan als hoogtepunt een optreden van drie uur waarvan de helft gevuld wordt met totaal oninteressant geleuter van de snob Joey de Maio.
Toch reizen we af vanuit Geiselwind met een tevreden gevoel. Okay het bier was een beetje aan de dure kant (€ 2,80 voor 0,40 cl) en de security krijgt een zware onvoldoende. Wat maakt het festival dan toch de moeite waard? We zagen een hoop leuke, soms onbekende, bands, goede sfeer, leuke mensen ontmoet. Goede infrastructuur. MacDonalds én Burger King op het festivalterrein. Verhard terrein maar voor wie dat toch wil voetjes in de modder voor het echte festivalgevoel. Geiselwind en Earthshaker Fest: tot volgend jaar!

123

1234
Die Apokalyptischen Reiter foto Earthshaker Fest Die Apokalyptischen Reiter foto Earthshaker Fest Children of Bodom foto Earthshaker Fest Children of Bodom foto Earthshaker Fest Destruction foto Earthshaker Fest Dimmu Borgir foto Earthshaker Fest Dimmu Borgir foto Earthshaker Fest Dimmu Borgir foto Earthshaker Fest Disbelief foto Earthshaker Fest Disbelief foto Earthshaker Fest Evidence One foto Earthshaker Fest  foto Earthshaker Fest

1234

ZOMERCARNAVALDat de zomer in 2005 wat tot nu toe wat tegenvalt was op het Zomercarnaval...

NORTH SEA JAZZ 2005 De laatste keer in Den Haag en het 6e lustrum, het belooft een bijzondere...