VERSLAG: Pukkelpop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

1234567

Pukkelpop 2005 - deel 5

België heeft hun eigen Kane: Zornik. Muzikaal zit deze echter wel goed in elkaar met als grote inspiratiebron Muse en Tool. Hun laatste cd One-Armed Bandit komt alweer uit begin 2004. Naast de singles Goodbye, Scared of Yourself en Believe in Me van dit album worden de 45 minuten ook gevuld met oudere nummers. Jammer dat deze band in Nederland niet echt aanslaat. Zornik in de Melkweg zou erg fijn zijn.

Je ziet ze al de hele dag lopen. Mensen met Nightwish shirtjes. Vanavond is het dan eindelijk zover. Het is meteen al duidelijk wat de lievelingskleur van zangeres Tarja Turunen is. Deze heeft naast een gele microfoonstandaard en microfoon ook een jurk aan van dezelfde kleur. Hiermee wordt ook meteen duidelijk dat de band niks met het duistere gothic te maken wilt hebben en na eigen zeggen ook ‘gewoon’ symfonische metal spelen. Tijdens het optreden wordt de ene plectrum na de andere het publiek ingezeild, waar het publiek dan ook een knokpartij voor over heeft. Nightwish is groot in België.

Ook al hou je er totaal niet van, de live shows van Marilyn Manson zijn erg vermakelijk. Voordat dit zover is staat het publiek een uur lang naar een zwart doek te kijken. Het podium is afgeschermd tijdens het opbouwen. Dit belooft meestal veel. Veel is het echter niet wanneer de magneten het doek loslaten en deze naar beneden valt. Er staat rechts een galg. That’s it. De band wisselt ongeveer net zo vaak van bandleden als Paris Hilton van vriendje. Dit omdat zanger Brian Warner een niet erg aardige jongen schijnt te zijn achter de schermen. Momenteel is Tim Skold (ex-KMFDM) de bassist en deze blijkt het erg naar zijn zin te hebben. Helaas word er de korte speeltijd gekozen voor erg veel covers, drie stuks maar liefst. Depeche Mode (Personal Jesus), Soft Cell (Tainted Love) en Eurythmics (Sweet Dreams). Gelukkig komt de band terug met hun beste nummer: Antichrist Superstar, waarbij Mr. Antichrist net als in de videoclip als een soort president het publiek toe zingt.

Ondertussen staan de mannen van Alkaline Trio een lekker potje punkrock te spelen op de Skate stage. Dit trio heeft net als zoveel andere bands op dit festival net een nieuwe CD uit, en staat deze dan ook te promoten. Misschien is het maar goed dat Alkaline Trio gitarist Matt Skiba tijdens het skaten zijn hand had gebroken, en daardoor de CD vertraagde. Anders had Alkaline Trio misschien hier niet gestaan. Het optreden van Alkaline Trio rommelt hier en daar wat. Het is niet altijd even zuiver, maar het publiek maakt het niks uit. De band speelt binnenkort nog in Paradiso, maar daarvoor zijn geen kaarten meer te krijgen.

Bad Religion betekent melodieuze punk en geniale teksten. Al sinds begin jaren 80 actief en tot aan de laatste CD nog steeds goed! Terwijl deze echte muziek spelen zijn The Pixies bezig op het hoofdpodium. Zanger Greg Graffin vraagt even stilte om het te kunnen horen, wanneer alles en iedereen stil is horen we echter niks. “They must be playing really good”. Ook hoor je momenteel als coole band natuurlijk uit te halen naar Bush. “Which Bush do you mean? The President or the band?” vraagt gitarist Brett Gurewitz aan de zanger. “The president”. Waarop Brett antwoord “Ow okay, because the band is mwa mwa”. Gelukkig krijgen we vandaag geen promotie show voor de ‘nieuwe’ cd krijgen we ook veel leuke oude klassiekers als Sorrow en 21st Century Digital Boy.

De meest bekende cover band ooit, en misschien ook wel de raarste: Apocalyptica. Ooit begonnen met het coveren van Metallica nummers op vier cello’s. Anno 2005 heeft de band er een drummer bij en zijn er zelfs op de laatste cd wat vocalen te horen. Vandaag moet de band het duidelijk hebben van de Metallica klassiekers en het zijn dan ook deze die de leiding hebben in het geplande uurtje. Geweldig hoe iedereen de tekst staat te schreeuwen terwijl de cellisten aan het headbangen zijn op hun ‘eigen’ muziek.

1234567

1234
Arsenal foto Pukkelpop 2005 Nick Cave foto Pukkelpop 2005 Nick Cave foto Pukkelpop 2005 Danko Jones foto Pukkelpop 2005 Dropkick Murphys foto Pukkelpop 2005 Dropkick Murphys foto Pukkelpop 2005 Franz Ferdinand foto Pukkelpop 2005 Good Charlotte foto Pukkelpop 2005 Heather Nova foto Pukkelpop 2005 The Hives foto Pukkelpop 2005 The Hives foto Pukkelpop 2005 Jimmy Chamberlin Complex foto Pukkelpop 2005

1234

LOWLANDS 2005Lowlands, het toetje van de zomervakantie. Nog drie dagen genieten van het...

SZIGET 2005 Het is niet gemakkelijk om tussen het overweldigende festivalaanbod van de...