VERSLAG: Pukkelpop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

1234567

Pukkelpop 2005 - deel 6

Dag 3 – zaterdag 20 augustus 2005

Net als het publiek staat Danko Jones ongetwijfeld ook met een bonkende kater te spelen. Wie verzint het om op dit tijdstip zo’n knaller neer te zetten!? Kater of niet, het publiek gaat uit zijn dak en het trio op de Mainstage zelf ook. Voor de mensen die de band al eens gezien hebben is het een grote herhaling voor de ander is het één groot feest. “Go check out Hot Hot Heat later, there also from Canada” roept zanger Danko tussen een nummer door en wat een reden om daar ook te gaan kijken... Muzikaal erg overeenkomstig met onze Peter Pan Speedrock, waarmee ze ook enige tijd getourd hebben.

LCD Soundsystem. Soundsystem? Niet bepaald. Er is een heel orkest mee op tour en het podium staat super vol. Zoveel mensen moeten natuurlijk allemaal ergens op aangesloten worden en dit leidt tot een overstroom waardoor de stroom tien minuten uit valt. De band lost het goed op en de drummer gaat door met het stage geluid en de zanger begint een praatje met de voorste rij van het publiek. Wanneer alles weer in elkaar geknuseld is begint de band weer opnieuw met het nummer en gaat door met de setlist.

De Engelsman Patrick Wolf zagen we eerder al op Motel Mozaïque en vandaag in de gezellige Chateau circus tent op Pukkelpop. Deze is voorzien met een kring stoelen om het podium. Zitten is dan ook erg goed geschikt voor deze muziek.

Heel wat later dan afgesproken begint het vijfdelige rock/hardcore combo uit Brugge Severance. De band heeft zich goed weten te promoten, elk leeg plekje (inclusief mensen) is beplakt met stickers van Severance. Waardoor net als mij veel mensen zijn gaan kijken wat deze band precies inhoudt. Dit resulteert in een erg goed oordeel.

Momenteel doet de Dance hall zijn naam alle eer aan. The Hacker (Michel Amato) staat achter de draaitafels en zelfs in de vroege middag slaat zijn muziek goed aan. Erg fijne electro gaat er door de tent heen met lekker veel afwisselingen. The Hacker is bekend geworden door zijn cd samen met Miss Kittin genaamd First Album. Wanneer deze Franse dame zelf achter de tafels mag en twee keer zo lang mag spelen in een twee keer zo grote tent blijkt dat ze beter had kunnen ruilen met The Hacker.

Niet op Lowlands maar wel hier: Peter Pan Speedrock. Natuurlijk is de mascotte Dikke Dennis ook weer mee: “Pukkelpop, all the way from rockcity Eindhoven. PETER PAN SPEEDROOOOCK!”. De sfeer zit er meteen goed in en het duurt niet lang voordat er mensen met bloedneuzen uit het publiek worden gedragen door de security. Het publiek gaat volledig uit zijn dak, maar dan valt zanger/gitarist Peter van Elderen wat op. “Jongens, dit is niet helemaal eerlijk voor onze gitarist Bart. Aan mijn kant bewegen ze veel meer dan aan zijn kant”. “Ja, wat doe ik verkeerd?” voegt Bart er lachend aan toe. Hij doet niks verkeerd en speelt zelfs zo goed en snel dat het bloed op z’n vingers staat en zijn hele gitaar ermee onder zit. Op de helft komt Dennis terug het podium op om de bekende covers van The Ramones en Motörhead te gaan spelen. Voordat het zover is is het eerst tijd “voor een huishoudelijke mededeling”. “Hoezo zit m’n onderbroek niet goed?” vraagt Dennis. “Nee, die zit goed. Maar jullie moeten allemaal naar het Ticket For Tibet festival komen, want het wordt nou eenmaal tijd dat al die Chinezen uit Tibet oprotten”. En de band gaat weer door met de harde en snelle rock die ze maken. Het klinkt misschien raar, maar ook dit is een hoogtepunt!

1234567

1234
Arsenal foto Pukkelpop 2005 Nick Cave foto Pukkelpop 2005 Nick Cave foto Pukkelpop 2005 Danko Jones foto Pukkelpop 2005 Dropkick Murphys foto Pukkelpop 2005 Dropkick Murphys foto Pukkelpop 2005 Franz Ferdinand foto Pukkelpop 2005 Good Charlotte foto Pukkelpop 2005 Heather Nova foto Pukkelpop 2005 The Hives foto Pukkelpop 2005 The Hives foto Pukkelpop 2005 Jimmy Chamberlin Complex foto Pukkelpop 2005

1234

LOWLANDS 2005Lowlands, het toetje van de zomervakantie. Nog drie dagen genieten van het...

SZIGET 2005 Het is niet gemakkelijk om tussen het overweldigende festivalaanbod van de...