VERSLAG: Pukkelpop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

1234567

Pukkelpop 2005 - deel 7

Eerlijk gezegd niet veel van verwacht, maar ook ik maak wel eens fouten. De Dropkick Murphys zijn vet! Wat een feest kunnen ze maken en brengen. Het feest bereikt zijn toppunt wanneer alle meiden uit het publiek worden uitgenodigd om het podium te betreden bij het laatste nummer en deze dat dan ook nog doen! Het podium staat megavol en voor deze meiden zal deze zaterdag altijd herinnerd blijven.

Tijdens de pop-punkgroep MxPx staat het publiek met de handen op de neus. Niet omdat deze drie hippe jongen zo stinken, maar omdat er een vuurtje is gemaakt in het publiek van een stapel plastic bekers. De security ziet het wel maar doet er niks aan. De band moedigt het publiek non-stop aan tot mosh-pits en beloont het publiek met covers van The Ramones en The Clash. Iets als dit is leuk voor even, 50 minuten is echter een beetje veel van het goede.

De band Korn was de laatste tijd vaak in het nieuws. Gitarist Head heeft namelijk de band verlaten met een wel erg rare reden. Deze zou zichzelf willen wijden aan ‘de lieve heer’. De band zelf kon er ook wel om lachen en hebben besloten geen vervanger te zoeken. Zonder deze is de band net zo goed als anders. Hoewel Korn net uit de studio is krijgen we nog geen nieuwe nummers te horen. Wel opmerkelijke covers van Metallica (Master Of Puppets) en Pink Floyd (The Wall) passeren de revue. Tuurlijk hadden nummers als bijvoorbeeld Clown of Faggot leuker geweest. Uitroepteken.

Vorig jaar op Lowlands en dit jaar op Pukkelpop: De Heideroosjes. De Nederpunkers doen aan de plaats in het programma te zien erg goed in België. Tegelijk met deze band speelt Nick Cave op het hoofdpodium. Zanger Marco Roelofs vraagt dan ook aan ons waarom we daar niet staan. Beetje kinderachtig maakt Marco de zanger volledig zwart en voegt bassist Fred Houben er aan toe “Zou God soms zijn echte naam zijn?”. Wellicht is er backstage iets gebeurd wat wij niet weten. Net als Social Distortion merkt Marco ook de negativiteit van de anti-pit hekken op. “Misschien is het een leuk idee als het rechter gedeelte het linker gedeelte even uitscheldt?! Dan hebben de hekken in ieder geval nog ergens nut voor. Verder verpesten deze alleen maar de sfeer!”.

In de wintermaanden komen De Rozen langs de zalen voor een Ramones tribute tour. Een voorproefje I Wanna Be Sedated wordt vandaag alvast gespeeld met de hulp van Peter Pan Speedrock drummer Bart als tweede stem. Wanneer het afgelopen is vertelt Marco dat ze misschien wel terug komen als twe hard genoeg klappen. Dat komen ze natuurlijk ook en word de ghost-track van de laatste cd SINema gespeeld. Een rustig einde van het energieke optreden.

Nadat het vuurwerk is geweest op de laatste avond is het dan echt afgelopen. De drie dagen gingen veel te snel voorbij.

Er hangt altijd een grote Lowlands versus Pukkelpop sfeer in de maand augustus en nu ik beide heb bezocht moet ik me toch echt aansluiten bij de Pukkelpop kant.

1234567

1234
Arsenal foto Pukkelpop 2005 Nick Cave foto Pukkelpop 2005 Nick Cave foto Pukkelpop 2005 Danko Jones foto Pukkelpop 2005 Dropkick Murphys foto Pukkelpop 2005 Dropkick Murphys foto Pukkelpop 2005 Franz Ferdinand foto Pukkelpop 2005 Good Charlotte foto Pukkelpop 2005 Heather Nova foto Pukkelpop 2005 The Hives foto Pukkelpop 2005 The Hives foto Pukkelpop 2005 Jimmy Chamberlin Complex foto Pukkelpop 2005

1234

LOWLANDS 2005Lowlands, het toetje van de zomervakantie. Nog drie dagen genieten van het...

SZIGET 2005 Het is niet gemakkelijk om tussen het overweldigende festivalaanbod van de...