VERSLAG: Graspop 2010

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 163 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Graspop 2010 Dag 3

Wanneer het terrein op zondagochtend open gaat is het alweer even warm als de dagen er voor en is het gras van het festivalterrein droog en geel. Aan Necrophobic de eer om het festival af te trappen. De black metal van deze Zweden is echter zware kost op de vroege ochtend en erg lang boeit de show dan ook niet.

Deadlock is een Duitse band die een tussenweg in slaat tussen de gothic hoek en keiharde metal. Zangeres Sabine Weniger oogt een heel klein meisje tussen de grote langharige mannen, haar stem mag er echter zijn en afgewisseld met de schreeuwende en gruntende zanger Johannes staan de vocalen van de band als een huis. Ondersteund door een strak spelende band mag de band tevreden met hun optreden in de voor de helft gevulde Metal Dome.

Het Amerikaanse Mucky Pup houdt wel van een lolletje. Om twee uur ’s middags begint de band aan een wervelende set van drie kwartier vrolijke punk/hardcore nummers als ‘You smell – but i love you’ en ‘Batman the buttreaper’. Marquee II raakt al snel goed vol bij deze band.

Exodus staat op het hoofdpodium, een plek die de band absoluut heeft verdiend. Vijftig minuten lang wordt er een blik met klassiekers geopend zoals ‘The Toxic Waltz’, ‘Piranha’ en ‘Bonded By Blood’. Zanger Dukes is goed bij stem en de pit vooraan doet de nodige stof opwaaien. De Belgische brandweer is ondertussen al twee dagen druk bezig om het publiek nat te houden en gaat daar ook deze dag rustig mee verder.

Een van de sterkste metalcore albums van de laatste maanden komt van As I Lay Dying. Vooral het eerste nummer van die plaat ‘Beyond Our Suffering’ hakt erg goed in op het gehoor. Er zijn weinig bands op het podium zo energiek als As I Lay Dying. De band springt en rent drie kwartier lang over het hele podium heen. Wanneer de band eindigt wordt de band luid toegejuicht, en terecht. Deze mannen mogen zeker terug komen.

A Day To Remember is de rustigste band van de zondag van Graspop. De combinatie van pop punk en metalcore is echter erg aanstekelijk en de band speelt bijzonder sterk. Dat de band populair is is duidelijk, want het is zweten in de drukte vooraan bij het podium.

Korpiklaani staat geprogrammeerd in de Metal Dome, de kleinste tent van Graspop. Past dat? Nee. De rijen liefhebbers staan ruim buiten de tent. Achteraan de tent valt het gelukkig mee en de tent heeft een bar aan de binnenkant waardoor men voor verkoeling de tent niet uit hoeft. Bij Korpiklaani is het een klein uur zweten of de Finse folk feesthits. De zanger slaat zoals altijd bijzonder beroerd Engels uit en het publiek gaat uit zijn dak. Deze band hoort wel op een groter podium.

Eindelijk Bloodbath in de Benelux! Zondagavond op Graspop mag Akerfeldt & co de Marquee 1 afmaken. Het geluid bij de band staat belachelijk hard, maar dat is bij een band als Bloodbath helemaal niet erg. Oorverdovende lompe death metal wordt in een goed gevulde tent met luid gejuich ontvangen. Nummers als ‘Eaten’ en ‘Breeding Death’ zijn nu al klassiekers en ook in de tent worden de hits vol op meegebruld. Van mij mogen de mannen vaker komen!

Amon Amarth heeft de taak om Bloodbath de overtreffen en de Marquee 1 af te sluiten. De band geeft een show vol vuur en vuurwerk wat vooral bij nummers als ‘Death In Fire’ op schitterende wijze wordt gebruikt. Wanneer tegen het einde het geluid in eens stil valt weet zanger Andersson het publiek tien minuten lang prima bezig te houden door afsluitende knaller ‘Pursuit Of The Vikings’ door het publiek te laten zingen. Wanneer het geluid terug komt brult het publiek luidkeels mee. Velen zullen hun stem kwijt zijn geweest de volgende dag.

Het grote Kiss staat voor de tweede maal op Graspop. De grote show van de oude mannen is weer helemaal opgetuigd en het vuurwerk staat gereed. Wanneer de band start breekt er een enorm gejuich los rond het hoofdpodium. Ondergeschrevene moest na enkele nummers helaas terug naar Nederland. De verhalen achteraf zijn in ieder geval erg positief.

Drie dagen lang zon, bier en metal: Graspop. Jammer dat het is afgelopen. Alles was prima geregeld op het festival. Nagenoeg alle bands speelden op tijd en er waren nauwelijks wachtrijen bij bar en eetkramen. De sfeer was perfect en het weer idem dito. Tot volgend jaar Graspop!

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

1234567891011121314
Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Killing Machine foto Graspop 2010

1234567891011121314

PARKCITY LIVE 2010Voor de eerste keer werd in Heerlen het ParkCity Live festival georganiseerd....

ROCKIN' PARK Een gloeiendheet Goffertpark verwelkomt zo'n 35.000 bezoekers voor Rockin'...