VERSLAG: Graspop 2010

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 163 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Graspop 2010 Dag 1

Graspop Metal Meeting in Dessel was dit jaar alweer toe aan haar vijftiende editie. In het laatste weekend van juni stonden grote namen als Kiss en Aerosmith bovenaan de affiche van de hardste editie sinds jaren met namen als Cannibal Corpse, Obituary en Immortal.

Tegenwoordig gaat de Belgische festivalweide al donderdagmiddag open. Hierdoor vallen de rijen erg mee en is het snel doorlopen. Door de groei van het festival (dit jaar maar liefst 45.000 bezoekers per dag!) zijn de afstanden tussen parking en camping wel erg groot geworden, maar dat mag de pret niet drukken. Donderdagavond was het al knallen in de Metal Dome, de Graspop dj’s vullen de tent met hits van Iron Maiden, Metallica en zelfs Amon Amarth. Het enige minpunt hier aan is dat de tent tegen drie uur al weer dicht was.

Vrijdagochtend staat de eerste grote naam al vroeg geprogrammeerd: Britse heavy metal legendes Raven vullen de tent met hun 80’s NWOBHM en zetten een energierijke set neer. Het publiek is echter nog niet zo wakker als de band, maar dat maakt de Britten niets uit.

Van de band Anvil had tot een paar jaar geleden nog geen Belg gehoord, totdat de documentaire ‘The Story Of Anvil’ uit kwam waar zowel de successen in de jaren 80 als de dieptepunten te zien zijn. Het optreden op Graspop mag in ieder geval worden gerekend tot successen van de band, het publiek zingt luidkeels mee bij de Anvil-klassieker ‘Metal On Metal’ en gaat uit haar dak. Ook het gitaar spelen met een gouden dildo wordt goedgekeurd door het Belgische metalvolk.

Slayer speelt in België om half 5 ’s middags al op het hoofdpodium. Tegelijkertijd staat echter Devin Townsend Project in de Metal Dome geprogrammeerd, het nieuwe project van de gelijknamige zanger, die een stuk vernieuwender bezig zijn dan de thrashende Amerikanen. Devin Townsend heeft het naar zijn zin op Graspop en het werk van zijn laatste solo album staat als een huis, ondanks dat Anneke van Giersbergen er vandaag niet bij is. Ook Ziltoid The Omniscient wordt tegen het einde van de show naar voren gebracht. Opvallend is dat meneer Townsend de Metal Dome goed vol krijgt ondanks dat Slayer gelijk speelt.

Therion speelt op Graspop voor een slechts halfvolle tent, wat teleurstellend is voor zo’n grote naam. De band speelt echter vol energie en wordt ondersteund door een goed afgesteld geluid. De set is gevuld met het bekendere werk van de band en geeft een mooi voorproefje wat gaat komen in het najaar, wanneer ze ook werk van het nieuwe album gaan spelen dat in september uit komt.

Tarja Turunen is bekend geworden als zangeres van Nightwish maar haar solo carrière begint ook op gang te komen. Tussen al het metal geweld op Graspop valt ze wel wat uit de toon en Tarja breekt dan ook geen potten vandaag. Na een half uur is het voor ondergeschrevene genoeg en begon het wachten Motörhead bij het hoofdpodium.

Iedereen kent Motörhead en iedereen weet wat er te wachten staat wanneer Lemmy & co het podium betreden. “Hello, we are Motorhead and we play loud” is de opener van een uur en een kwartier lang rocken. Nummers als Metropolis en Over The Top klinken overtuigend en uiteraard is er de toegift met Ace Of Spades en Overkill. Het is in ieder geval erg druk bij Motörhead, misschien zelfs net zo druk als het later bij Aerosmith zal zijn.

Heavy metal veteranen Saxon sluiten Marquee II af op de eerste dag van Graspop. Saxon doet gewoon wat het altijd doet, het publiek tevreden stellen met een portie ouderwets sterke metal met nummers als Princess Of The Night en Wheels Of Steel, maar ook het nieuwere werk komt aan bod.

Aerosmith is headliner op vrijdag en heeft een flink stuk podium aangebouwd voor de show. Van een afstandje is het alsof zanger Tyler over het publiek heen loopt, wat hij in figuurlijke zin ook gewoon doet. Mensen kunnen veel zeggen over Aerosmith, maar de band heeft een lijst met hits waar andere bands ‘U’ tegen kunnen zeggen. ‘Cryin’, ‘Dream On’, ‘Crazy’ en ‘Sweet Emotion’ kan zelfs liefhebbers van de meest extreme black metal bands laten meezingen. De camera’s van Graspop brengen bovendien alles schitterend in beeld waardoor ook achterin alles te zien is.

Aerosmith is, net als enkele jaren terug op Graspop, ijzersterk en bewijst de plek bovenaan de affiche te verdienen. Laat deze mannen maar vaker komen!

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

1234567891011121314
Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Killing Machine foto Graspop 2010

1234567891011121314

PARKCITY LIVE 2010Voor de eerste keer werd in Heerlen het ParkCity Live festival georganiseerd....

ROCKIN' PARK Een gloeiendheet Goffertpark verwelkomt zo'n 35.000 bezoekers voor Rockin'...