VERSLAG: Huntenpop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Huntenpop 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 19 foto's.

12

Huntenpop 2005 verslag - deel 1

Huntenpop is ooit begonnen als een klein boers dorpsfeest in een klein Nederlands plaatsje tegen de grens van Duitsland. Momenteel uitgegroeid tot een bekend festival met redelijk grote namen. Echter nog steeds in het kleine plaatsje daar bij de grens van Duitsland. Niet de meest ideale plek om een groot festival te houden. Toch ga ik de reis aan om deze 16e editie mee te maken.

Omdat het festival zijn roots niet is vergeten is er een speciaal ´locals only´ podium op het festival. De kleinste tent van het festival, maar misschien ook wel meteen de leukste. Hier wordt het festival geopend met Streetcarb. De zanger weet het niet eens “Ow, zijn wij de eerste band dan? Nou begint al meteen goed dan!”. Het publiek is helaas nog een beetje duf en staat met een grote afstand van het podium. “Er mag gedanst worden hoor, niet dat het moet, maar dan weten jullie dat die mogelijkheid er is”. De band bestaat pas een dik jaar, maar heeft ongetwijfeld een goede toekomst te gaan. Wie verlangt er nou niet terug naar de oude rock die Silverchair en Nirvana ooit maakte.

De crossover band Concubine (CQB) stond eerder op Pinkpop en doet het ook in Duitsland erg goed. Dat ze hier als opener geprogrammeerd staan voor de grote tent en niet pas in de middag is raar, maar word meteen duidelijk. De band heeft later vandaag namelijk nog een optreden. Dit op het Kioskpop Festival. Als de band daar net zo speelt als hier, zijn ze vast erg tevreden. Tussen de nummers word ook een nieuw nummer gespeeld “Effe een nieuwe erdoorheen jagen, we kunnen ‘m nog niet helemaal spelen, maar we doen ‘m toch”. Het pakt goed uit en het de tent word steeds voller.

Dat Nemesea net als muziekverwanten The Gathering desondanks de muziek niks met de gothic-cultuur te maken wilt hebben is duidelijk. Geen één is er gekleed in het zwart en dragen alleen een stofje van de Cool Cat als je het mij vraagt. Dit terwijl de band vandaag DVD opnamen maakt! Ze sloven zich ook niet extra uit maar doen even enthousiast als anders. Ook gebruikelijk is een cover tussen de setlist. Nightwish en/of The Gathering zijn vaak ‘het slachtoffer’, vandaag ‘Going Under’ van Evanescence. Mooie bijkomst bij de muziek is dat zangeres Manda Ophuis een geweldige verschijning is.

Heel wat minder druk is het bij Mostly Autum in dezelfde tent erna. Deze gaat door in dezelfde sfeer alleen voegt er wat country tintjes aan. Mostly Autum is de eerste buitenlandse act van vandaag, maar dat blijkt geen aantrekkingskracht te hebben. Het gezelschap staat hier ter promotie voor “Storms Over Still Water” wat eerder dit jaar uitkam, naast veel nummers van deze natuurlijk ook oudere. Morgen staat de band ook nog in Nederland, hopelijk zijn daar alle Nederlandse die-hards te vinden!

Zonder Je Moeder was ik hier waarschijnlijk niet geweest. Niet dat ik deze band van tevoren al kende.. maar ik kwam mensen met een shirt hiervan tegen die me de weg vertelde naar het festivalterrein. En het gaan kijken bij deze band was misschien het beste idee van de dag. Keiharde Nedercore komt er vanaf het drukke podium, zoals we het kennen van Neuk! en de metal nummers van Osdorp Posse. Eindelijk zien we vandaag ook een mosh-pit tevoorschijn komen, hoe kan dit ook anders met een band die nummers maakt als “Ode aan de pit”. Het wordt hierdoor nog warmer in de tent en rapper PTS vraagt of er een raampje open mag.. Geweldig om een band compleet uit hun dak te zien gaan.

12

12
Julian Sas foto Huntenpop 2005 AK4711 foto Huntenpop 2005 Mostly Autumn foto Huntenpop 2005 Je Moeder foto Huntenpop 2005 Juli foto Huntenpop 2005 Sarah Bettens foto Huntenpop 2005 The Analog Project foto Huntenpop 2005  foto Huntenpop 2005 Epica foto Huntenpop 2005 Daniel Lohues foto Huntenpop 2005  foto Huntenpop 2005 Haze foto Huntenpop 2005

12

BAZAR CURIEUX 2005Bazar Curieux was dit jaar €2 duurder én miste een echt grote naam, maar het...

ARTQUAKE 2005 Gisteren werd op het Haarlemmermeersen Bos (voormalig Floriade terrein) in...