VERSLAG: Rock Werchter 2010

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 77 foto's.

1234

Rock Werchter - dag 3

Werchter zaterdag is er een van een verfrissende onweersbui, veel pop en een klinkende overwinning voor de Duitsers. Argentinie wordt van de voetbalmat gespeeld en Rammstein en Gossip zijn hun grootste fans.
Hoeveel metal-cliches wil je inkoppen. Bij Channel Zero kunnen we de tel niet meer bijhouden. De Belgische band treedt weer op na vijftien jaar gestopt te zijn. Op het hoofdpodium van Werchter pakken ze lekker uit met grote rijen versterkers en een pak metal-poses waar je U tegen zegt. De tijd heeft duidelijk stil gestaan voor de band en de aansluiting met het Werchterpubliek wordt geen moment gevonden. Enkele nummers kunnen de middelmaat nog wel overstijgen, maar waarom deze band niet gewoon lekker op een metal-festival staat, blijft voor ons een grote vraag.
Wel spannend is het bij Yeasayer. De ex-hippies hebben nu een hip kort kapsel en kunnen teren op twee albums diversiteit. Funk, Pop, Soul, uitstapjes naar Folk, het zit er allemaal in. Het is knap hoe ze deze mengelmoes naar een mooie climax weten te brengen. Werchter wordt hier verwend!
Beth Ditto van Gossip is er met haar hoofd niet helemaal bij vanmiddag. De kolossale frontvrouwe is nadrukkelijk bezig met de voetbalwedstrijd van vanmiddag (Duitsland – Argentinie), is er van overtuigd dat het Belgische publiek Frans spreekt en heeft een lelijke rochelhoest te pakken. Maar als ze haar scheur opentrekt op de aanstekelijke disco-garagerock van de band, is het haar gelijk vergeven. Op de single van het laatste ‘Heavy Cross’, gaat het ondanks de drukkende hitte, even helemaal los!
Florence & The Machine zorgt voor enorme toeloop bij de Werchter Marquee. Rondzwaaiend op blote voeten, zet de roodharige zangeres, soms tot haar eigen verbazing, een fantastische optreden neer. Van bezwerend tot rockend, van ingetogen naar schreeuwen waar direct kippenvel op volgt. Florence & The Machine laat het in een uur allemaal langskomen. Puike prestatie!
Las Vegas ligt tijdens anderhalf uur Pink even in Belgie. Voor wie Pink in Landgraaf of in de Ahoy’ al gezien had, is het geen verassing: een show van deze Amerikaanse dame is een waar circus. Muzikaal hebben we weinig aan te merken. Pink is goed bij stem en haar popsongs gaan er als koek in. Het oog wil en krijgt ook wat. Pink crowdsurft in een plastic bal, er is vuurwerk en als hoogtepunt vliegt Pink een nummer lang over het publiek. Helemaal goed! Maar waarom die slappe covers ‘Whats up’ (Four Non Blonds), ‘Roxanne’ (Police), ‘My Generation’ (The Who) en een Green Day medley? Er is iets mis als je dat nodig hebt om de tijd vol te krijgen.
Over circus gesproken. Het meer dan een miljoen euro kostende Rammstein pakt de festivalweide met anderhalf uur knal- en vuurwerk helemaal in. Op Pinkpop hebben we het allemaal al gezien, maar door het latere tijdstip hier, komt het overdadige vuurwerk hier een stuk beter uit de verf. De tegen industrial geschoeide metal met lekker mee te brullen Duitse teksten, is sinds het laatste album dansbaarder dan ooit. Toch missen we een aantal lompe Rammstein-klassiekers van de oudere cd’s. De band stopt een half uur eerder dan gepland. Het vuurwerk is blijkbaar op. Wel weer briljant van de festivalorganisatie om ‘Don’t cry for me Argentina’ op te zetten als eerste nummer na de Rammstein-show.

1234

1234567
The Black Keys foto Rock Werchter 2010 The Black Keys foto Rock Werchter 2010 Alice In Chains foto Rock Werchter 2010 Alice In Chains foto Rock Werchter 2010 Alice In Chains foto Rock Werchter 2010 Alice In Chains foto Rock Werchter 2010  foto Rock Werchter 2010 Vampire Weekend foto Rock Werchter 2010 Vampire Weekend foto Rock Werchter 2010  foto Rock Werchter 2010  foto Rock Werchter 2010  foto Rock Werchter 2010

1234567

BOSPOP 2010Bospop vond in 2010 plaats op een nieuwe, grotere locatie. In het...

HOB NOB 2010 Het HobNob festival in Almelo vierde dit jaar haar 5de bestaan! En ook dit...