VERSLAG: EXIT Festival 2010

12345

EXIT Festival: dag 2 @ Petrovaradin Fortress, Novi Sad

De tweede festivaldag staat in het teken van The Horrors, Atari Teenage Riot, Placebo, Does It Offend You, Yeah!, Awaiting Fear en Obojeni Program. Maar ook draaitafelhelden Ricardo Villalobos, Josh Wink en Ida Engberg staan vandaag geprogrammeerd op de speciale dance area. Mochten er gisternacht nog geen blaren gedanst zijn, dan is vandaag de herkansing.

De fans van Atari Teenage Riot hebben een probleem. De band heeft namelijk geruild met The Horrors en staat eerder dan afgesproken op het hoofdpodium. Het drietal verzuipt in het grote podium en kan moeilijk het publiek enthousiasmeren. De digital hardcore-liefhebbers zitten waarschijnlijk nog op de camping of zijn bij een ander podium, want de gewelddadige en uitbundige reactie, blijft vandaag uit. Terwijl Alec Empire en Nic Endo oproepen tot een riot en veel geschreeuw, worden er veel vraagtekens gezet bij de nieuwe reünie.

Was Ida Engberg ook doorgebroken als ze een hakenneus had? De knappe blondine komt uit Zweden en maakt eigenlijk zeer saaie dance-muziek. Het podium kent normaal enorm veel aanloop, maar is momenteel nog erg rustig, de eentonige muziek wordt blijkbaar niet gewaardeerd in Servië. De Zweedse kan wel wat meer pit gebruiken.

De onbetwiste headliner en publiekstrekker van het festival staat vandaag geprogrammeerd. De mannen van Placebo zijn een heuse tourmachine en dat blijkt ook vandaag. Het trio is onlangs van formatie veranderd, maar de muziek is altijd hetzelfde gebleven. De drummer ziet er imposant uit, maar het is de frontman die het doet. De ogen zijn vandaag op Brian Molko gericht, met zijn opvallende stem weet hij veel publiek te trekken. De brug tussen de band en het publiek is altijd erg groot geweest, zo ook vandaag. De menselijkheid van de 37-jarige is ongrijpbaar. Hadden we thuis ook een verzamelplaat in de cd-speler kunnen gooien?

Zagen we vorige week nog Ex Deo, Decapitated en Behemoth in Nijmegen spelen, staat het drietal vandaag geprogrammeerd in Servië. De liefhebbers van harde gitaren en snel drumwerk kunnen vluchten naar het Explosive-podium, waar elke dag veel metalbands geprogrammeerd staan. Opvallend is dat het podium gelegen is tegenover een rustig reggae-podium, waardoor het contrast erg groot is. De mannen van Behemoth waren op FortaRock hun kleding nog vergeten, maar vandaag staan ze met corpse paint en imposante kostuums op het podium. De muziek is lekkere herrie en dat kunnen we zeker waarderen.

In het programmaboekje wordt Does It Offend You, Yeah? omschreven als een wilde instrumenten-verslindende-machine, iets wat ze vandaag moeten waarmaken. De frontman heeft gelukkig geen problemen met de omschrijving en gooit zijn keyboard naar alle hoeken van het podium. De Engelsman heeft overal getourd, maar hij begrijpt waarom EXIT al jaren wordt genomineerd als het beste festival van Europa. De bandleden hebben ook wat Servische woorden geleerd en er wordt enthousiast gereageerd. Ook de elektronische muziek wordt goed ontvangen en het is onbegrijpelijk waarom DIOY,Y? nooit eens doorbreekt in Nederland!

Opvallend is dat veel festivalpodium vandaag worden afgesloten door Servische groepen. De buitenlandse bezoekers staan soms met onbegrip te kijken wanneer een Awaiting Fear of Obojeni Program wordt ontvangen. De bands hebben een goede link met het festival, zo stond Obojeni Program als sinds de eerste editie geprogrammeerd en is Awaiting Fear ooit ontstaan op de festivalweide. De muziek van het tweetal is niet erg noemswaardig en redelijk ondermaats, maar gelukkig worden ze alsnog goed ontvangen in het thuisland.

De tweede festivaldag is minder imposant dan de andere drie, maar heeft alsnog voor veel verrassingen kunnen zorgen. Vandaag waren er vooral veel nationale acts geboekt en zo blijkt ook aan het publiek, veel Serviërs hebben blijkbaar een dagkaart gekocht, want het enorme aantal Engelsmannen is even minder opvallend.

12345

ROSKILDE 2010Roskilde is het grootste festival van Scandinavie. Met dit jaar onder andere...

BOSPOP 2010 Bospop vond in 2010 plaats op een nieuwe, grotere locatie. In het...