VERSLAG: Bazar Curieux 2005

Bazar Curieux 2005

De organisatie van Motel Mozaique organiseert jaarlijks nog een ander festival. Bazar Curieux, door de organisatie betiteld als ‘het kleinere zusje van’, vindt plaats in de Rotterdamse Nighttown. Eén locatie dus, maar alsnog drie verschillende zalen waar een behoorlijk aantal bandjes aan bod komt. Zeer betaalbaar bovendien, een kaartje kost twaalf euro, de garderobe vijftig cent. Voor twaalf euro vijftig ben je binnen.

Het festival begint om acht uur, in de Theaterzaal staat Syd Matters oftewel Jonathan Morali, geprogrammeerd. Een 24-jarige Franse singer/songwriter, bijgestaan door een viertal muzikanten. Het publiek gaat er lekker voor zitten en krijgt lekkere luisterliedjes voorgeschoteld, met hier en daar heerlijke meerstemmige nummers.
Hierna is het de beurt aan het Zweedse bandje Envelopes. In de Basement, op het niet al te hoge podium valt het op hoe klein ze allemaal zijn. En jong. En hip. Popliedjes waar je vrolijk van wordt.

Het festival mag dan wel minder multidisciplinair zijn dan Motel Mozaique, toch heeft ook Bazar Curieux net die extra dingen die iets toevoegen aan het programma. MouseTiger DJ Team is één van die dingen. In de Grote Zaal draaien zij tussen de bandjes door hun plaatjes en blazen zij ballonnen op, om die vervolgens de zaal in te gooien. Met zwarte stift zijn hier teksten op neergekrabbeld als “Geef degene naast je eens een biertje, dat is ook lief”, “Ik vind jou lief (echt waar)” of “Pas op voor de verrassings-Aziaat met mat!”. Ook tijdens de concerten dwarrelen de ballonnen door de zaal en zie je her en der mensen die ze oprapen om te lezen wat er op staat. Het is de beurt aan Shortwave Set. De popmuziek met folk invloeden die ze maken wordt wel vergeleken met Belle en Sebastian. Fijn om naar te luisteren. In de Theaterzaal gaat het publiek er eens goed voor zitten om te luisteren naar Martha Wainwright, inderdaad de zus van Rufus en dochter van Loudon. Een stoer vrouwtje trouwens. Zij sluit met haar optreden als het ware het ‘luister gedeelte’ van de avond af, hierna is het tijd om te dansen!

The Go! Team stond dit jaar al op een aantal grote festivals (Pukkelpop, Roskilde). Dat is zeker niet onterecht. De band is een echte sfeermaker. Hun mix van stoere rock, hiphop en allerhande andere invloeden brengt de Grote Zaal aan het dansen. Ook dansbaar maar heel wat anders: Jackson & His Computer Band. Bestaande uit een jongeman en zijn laptop. Hij ziet er uit alsof ‘ie nachtenlang achter zijn computer doorbrengt om beats en bliepjes te produceren, zijn computer ziet eruit alsof ‘ie dat allemaal aankan. Gedanst wordt er en ook Jackson heeft het duidelijk naar zijn zin. Nog meer feest- en dansplezier bij Arsenal. Rock, rap en wereldmuziek, afkomstig uit België. Arsenal sluit de live-shows in de Grote Zaal af. Degenen die de smaak nu te pakken hebben kunnen gelukkig nog tot diep in de nacht doordansen als DJ Trasher achter de draaitafels kruipt.

Er stonden weer een heel aantal leuke namen op het programma van Bazar Curieux. Het zou me eerlijk gezegd ook verbazen als er geen bands tussen zouden staan waar nog wat van te verwachten valt!

APPELPOP 2005Appelpop is al jaren een leuk en gratis!! festival, dat in Tiel gehouden...

HUNTENPOP 2005 Huntenpop is al jaren een belangrijk festival in Nederland. Het festival...