VERSLAG: Pinkpop Classic 2010

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop Classic 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 64 foto's.

Pinkpop Classic

Voorheen hoefde je als rechtgeaarde muziekliefhebber maar hooguit één keer per jaar af te reizen naar Landgraaf. Dit, uiteraard, voor het Pinkpop-festival. Sinds 2007 heeft Pinkpop er een klein zusje bij met een formule die zich vooral richt op de oudere muziekliefhebbers. Toch zagen we tijdens eerdere edities acts voorbij komen die soms in het nog maar recente verleden op de reguliere edities van Pinkpop speelde. Dit jaar is dat anders: alle bands stonden op z’n vroegst in 1996 voor het eerst op Pinkpop.

De vierde editie van Pinkpop Classic heeft de beste line-up uit zijn nog maar korte historie. Janse Bagge Bend was ieder jaar van de partij en dat is ook ditmaal niet anders. De Limburgers doen exact wat je van ze verwacht: ze bouwen een feestje met een constante stroom aan ouwe soul- en r&b-hits, aangevuld met dialectteksten. Organisator Jan Smeets breekt op creatieve wijze met de formule van Pinkpop Classic, door het tweede half uur van de zestig minuten speeltijd op te laten vullen door Peter en zijn Rockets – nog nooit eerder aanwezig op Pinkpop.

Zanger Peter Koelewijn weet waarvoor hij op Pinkpop Classic staat: "Ik werd gevraagd om vandaag alleen maar ouwe liedjes te zingen." Koelewijn houdt zich daaraan met enkele van zijn grootste hits: ‘Je Wordt Ouder Papa’, 'Mij O Mij', 'Angelina' en uiteraard 'Kom Van Dat Dak Af'. Hoewel Koelewijn vocaal weinig indrukwekkend is, laat hij gedurende een dik half uur horen dat zijn status in de Nederlandse popmuziek volledig terecht is.

Even later gooit Therapy? het over een compleet andere boeg. Het motto van het Noord-Ierse rocktrio lijkt “hoe harder, hoe beter”. Dat blijkt niet alleen uit het enorm harde geluid dat over het grijzende publiek wordt uitgestort, maar ook uit het aantal versterkers op de bühne. Ook het repertoire is snoeihard en Therapy? speelt in hoog tempo voornamelijk singles en populaire albumtracks. De Hüsker Dü-cover ‘Diane’ ontbreekt niet, maar eveneens in een stevige rockversie. Slotnummer ‘Nowhere’ blijft het kroonjuweel van de band.

The Presidents Of The U.S.A. neemt een aanloop in het begin van zijn set met 'Lumb', één van de bekendste singles van de Amerikaanse punkrockers. Eigen nummers als ‘Kitty’ en ‘Vulcano’ worden afgewisseld met covers als ‘Video Killed The Radio Star’ (The Buggles) en ‘Ace Of Spades’ (Motörhead). Nog maar vijf jaar geleden stond The Presidents op Pinkpop, na een afwezigheid van negen jaar. Aan energie heeft het punkrocktrio nog niet ingeboet en de band zou ook op een toekomstige editie van het reguliere Pinkpop niet misstaan.

Kid Creole, oftewel August Darnell, heeft in zijn ruim dertigjarige loopbaan al heel wat Coconuts versleten – daarmee doelend op zijn achtergrondzangeressen. De dames die meezongen op het Pinkpop-optreden van Kid Creole and The Coconuts uit 1982 zijn inmiddels verruild voor een drietal jongere danseressen annex zangeressen. De blonde dames wisselen menig maal van kittige outfits, hoewel Darnell in zijn paarse pak prominent aanwezig blijft als de belangrijkste persoon van het gezelschap. Als de Lou Bega van de jaren ’80 had Kid Creole hits met enkele door jazz en new wave beïnvloede latinpopnummers. Creole rekt de nummers, waaronder zijn grootste hit ‘Annie, I’m Not Your Daddy’ en het fantastische ‘Stoolpigeon’, lang uit met veel ruimte voor instrumentale stukken.

De heren van Fun Lovin’ Criminals hielden er lange tijd een wat Sopranos-achtige levensstijl op na. Althans, de band uit New York City mag zich graag identificeren met de glamour die gepaard gaat met louche bezigheden. Dat thema komt terug in de muziek van FLC. Het lijkt een veelbelovende set te worden, die begint met één van de betere nummers van het drietal: ‘Korean Bodega’. Wanneer halverwege de set doorbraakhit ‘Scooby Snacks’ al gespeeld wordt, volgen vooral de wat minder sprankelende en meer gezapige pseudo-soulnummers waar de band tegenwoordig albums mee vult. Maar stiekem teert de band nog steeds op hetzelfde succesalbum als waarmee het in 1996 al Pinkpop aandeed.

Gitaarhelden uit de jaren ’80 hebben we tot op dat moment nog niet gehad op Pinkpop Classic. Enter Gary Moore. Als gitarist van Thin Lizzy en Skid Row verwierf Moore zo’n dertig geleden faam onder liefhebbers van de betere rockmuziek. Solo ging het hem ook voor de wind, met zelfs twee dikke hits in 1990: ‘Still Got The Blues’ en ‘Oh Pretty Woman’ – zeven jaar na zijn tot op heden enige optreden op Pinkpop. Dat de snarenneuker nog enorm in vorm is, valt te zien op Pinkpop Classic. De eerder genoemde hits en divers solomateriaal siert de setlist en Moore bevredigt de behoefte om airguitar te spelen met verve.

Eveneens groot in de jaren ’80 en begin jaren ’90 was The Cult. Aan het tweede optreden van The Cult op Pinkpop, in 1992, heeft Jan Smeets minder goede herinneringen. Toen de band het tijdslot van Smeets negeerden, sloegen de stoppen door bij de festivalorganisator, die in woede ontstoken een microfoon op de grond smeet. Inmiddels is het weer pais en vree tussen Smeets en de band rondom de charismatische Ian Astbury. Er is vooral veel aandacht voor nummers van het tweede album, ‘Love’, waarmee The Cult verleden jaar tourde. Op een festival komt de jaren ’80- en ’90-rock beter tot zijn recht dan in een zaal. Astbury gooit met regelmaat een beatring het publiek in en behaagt naast oude fans ook de gemiddelde bezoeker.

Afsluiter van Pinkpop Classic is Iggy Pop met The Stooges. Begin jaren ’70 stonden The Stooges gezamenlijk met New York Dolls aan de wieg van het toen nog naamloze genre punk. Als veelvuldig collaborateur met David Bowie wist Iggy ook mainstreamsucces te boeken, met in de jaren ’90 zelfs een pophit in de vorm van ‘Candy’ met B-52’s-Zangeres Kate Pierson. Toch stond Iggy, ondanks zijn baanbrekende werk in de jaren ’70, pas in 1987 voor het eerst op Pinkpop en daarna pas weer twintig jaar later. Sinds 2007 is er eigenlijk niks veranderd; praktisch dezelfde show. Maar het is Iggy Pop, dus het blijft intrigerend.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

123456
De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2010 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2010 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2010 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2010 Peter Koelewijn en zijn Rockets foto Pinkpop Classic 2010 Peter Koelewijn en zijn Rockets foto Pinkpop Classic 2010 Peter Koelewijn en zijn Rockets foto Pinkpop Classic 2010 Peter Koelewijn en zijn Rockets foto Pinkpop Classic 2010 Therapy? foto Pinkpop Classic 2010 Therapy? foto Pinkpop Classic 2010 Therapy? foto Pinkpop Classic 2010 Therapy? foto Pinkpop Classic 2010

123456

LOVELAND FESTIVAL 2010Zaterdag 14 augustus vond het Loveland Festival wederom plaats aan de...

GEUZENPOP 2010 Het Enschedese Geuzenpop werd dit jaar voor de zesde keer georganiseerd. De...